Wiceminister infrastruktury Ukrainy Mustafa Najem, cytowany przez agencję UNIAN, powiedział: „W zeszłym tygodniu oficjalnie poprosiliśmy naszych kolegów o zatrzymanie jakiejkolwiek komunikacji drogowej z Federacją Rosyjską i Republiką Białorusi. Podziękowania dla wszystkich ministrów transportu tych krajów. Odpowiedź jest natychmiastowa. Czekamy na ostateczny wynik”.

Według ukraińskiego ministra, jeśli zostanie podjęta pozytywna decyzja, granice z Federacją Rosyjską i Białorusią zostaną całkowicie zamknięte, co oznacza, że komunikacja samochodowa i wszelki transport staną się niemożliwe.

Po inwazji Rosji na Ukrainę, UE zamknęła niebo dla rosyjskich samolotów, w tym transportowych. Jednak towary nadal mogły być dostarczane do Rosji drogą lądową. W szczególności wiele ciężarówek jedzie do Rosji z krajów Unii, głównie z Niemiec, przez granicę polsko-białoruską.

Ukraina od początku rosyjskiej napaści wzywa kraje UE do całkowitej blokady handlowej Rosji. Do tej pory nie było tu jedności, ale ludobójstwo w Buczu może ostatecznie przekonać niezdecydowanych członków Wspólnoty.

Na razie mamy pojedyncze działania, które już wywołały chaos w rosyjskiej logistyce. Szwedzcy portowcy blokują statki powiązane z Rosją. Gigant logistyczny Maersk przestał obsługiwać rosyjski i białoruski rynek.

Konkurent Duńczyków – Mediterranean Shipping Company (MSC) – chce wykorzystać sytuację, więc przyjmuje rosyjskie ładunki, choć tłumaczy, że tylko te najpotrzebniejsze – żywność i leki oraz produkty dla dzieci.

Finlandia wstrzymała komunikację kolejową między Helsinkami a Petersburgiem. Pociągi pasażerskie Allegro zakończyły działalność 28 marca. Natomiast 30 marca fińska spółka kolejowa VR Transpoint poinformowała, że po przerwie wznawia przewozy ładunków z Rosji.

„Wcześniej ogłaszaliśmy, że zawiesimy operacje frachtowe VR Transpoint East w dniu 27 marca 2022 r. z powodu sankcji Wielkiej Brytanii wobec Rosyjskich Kolei Żelaznych (RZD). Jednak zgodnie z wyjaśnieniami, które otrzymaliśmy od władz Wielkiej Brytanii, sankcje te nie dotyczą VR Group” – tłumaczyli Finowie.

VR Transpoint skupiają się na transporcie produktów i surowców na eksport. Wielkość transportu kolejowego VR Transpoint w 2021 r. wyniosła około 37 mln ton. Ładunki między Finlandią a Rosją stanowią około jednej trzecią.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM