Przewoźnicy znów w obliczu strat

Szykuje się kolejny kryzys na rynku lotniczym. W poniedziałek 28 lutego na europejskich giełdach kurs akcji linii lotniczych spadł średnio o 4,8 proc.

Publikacja: 28.02.2022 21:00

Przewoźnicy znów w obliczu strat

Foto: Adobe Stock

Taniały papiery Lufthansy, Air France-KLM i IAG, w skład której wchodzą British Airways (o 5,9 proc.). Wielką wyprzedaż zaliczył fiński Finnair, który odwołał swoje najważniejsze rejsy do Azji, bo z powodu zamknięcia przez Rosję przelotów nad Syberią stały się one nieopłacalne.

Finowie mieli najmocniejszą siatkę azjatycką wśród europejskich przewoźników i teraz zapłacili za to 21-procentowym spadkiem kursu. Od 28 lutego przynajmniej do końca marca nie polecą do Seulu, Osaki, Szanghaju i Kantonu. Rejsy do Osaki i Seulu odwołały także holenderskie linie KLM.

Azjatycką trasą południową lata do Seulu, Tokio oraz Pekinu LOT. Polski przewoźnik jest jednym z niewielu, którzy nie zmienili swojego wschodniego rozkładu. Jak widać po tablicach informacyjnych na lotniskach, najwięcej rejsów jest odwołanych w Szanghaju i Pekinie oraz w Hongkongu.

Ale polski przewoźnik, przynajmniej na jakiś czas, straci pasażerów, którzy latali do i z Rosji oraz Ukrainy. W 2021 r. z warszawskiego Lotniska Chopina korzystało średnio 60–70 tys. pasażerów miesięcznie.

Tymczasem rosyjscy przewoźnicy nie tylko muszą drastycznie ograniczyć siatkę, ale wkrótce będą mieli problemy z tym, czym latać. Unia Europejska, w ramach pakietu sankcji ogłoszonych w ostatnią niedzielę, dała europejskim firmom leasingowym 30 dni na wypowiedzenie umów z liniami rosyjskimi.

Przejmowanie samolotów już się zaczęło. Agencja Interfax poinformowała w ostatnią niedzielę, że należąca do Grupy Aeroflotu niskokosztowa Pobieda otrzymała polecenie zwrotu trzech Boeingów 737. Irlandzki leasingodawca AerCap zajął te maszyny na międzynarodowym lotnisku w Stambule. O planach zajęcia rosyjskich maszyn poinformowali także Francuzi.

Do leasingodawców spoza Rosji należy 515 z 980 samolotów znajdujących się we flotach rosyjskich przewoźników. Ich katalogowa wartość to 10 mld dolarów. Z tego połowa to maszyny wynajęte przez Aeroflot. Firmy europejskie wypożyczyły Rosjanom samoloty o wartości około 5 miliardów dolarów.

Największe kłopoty może mieć wspomniany irlandzki AerCap, bo wypożyczył Rosjanom 154 maszyny. SMBC Aviation Capital ma w Rosji flotę wartą 1,3 mld dol.

– Jeśli ci leasingodawcy rzeczywiście dostali tylko miesiąc na zakończenie umów i odebranie Rosjanom samolotów, to będzie to ogromne wyzwanie, żeby nie powiedzieć, że wręcz zadanie niewykonalne – uważa Rob Morris, szef Cirium, agencji konsultingowej z rynku lotniczego.

Taniały papiery Lufthansy, Air France-KLM i IAG, w skład której wchodzą British Airways (o 5,9 proc.). Wielką wyprzedaż zaliczył fiński Finnair, który odwołał swoje najważniejsze rejsy do Azji, bo z powodu zamknięcia przez Rosję przelotów nad Syberią stały się one nieopłacalne.

Finowie mieli najmocniejszą siatkę azjatycką wśród europejskich przewoźników i teraz zapłacili za to 21-procentowym spadkiem kursu. Od 28 lutego przynajmniej do końca marca nie polecą do Seulu, Osaki, Szanghaju i Kantonu. Rejsy do Osaki i Seulu odwołały także holenderskie linie KLM.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach