Airbus goni Boeinga w zamówieniach samolotów

Airbus zlikwidował praktycznie dystans w zamówieniach do Boeinga po uzyskaniu potwierdzonych zamówień na 197 samolotów w czasie salonu w Farnborough na początku lipca

Aktualizacja: 07.08.2016 10:15 Publikacja: 07.08.2016 09:04

Airbus goni Boeinga w zamówieniach samolotów

Foto: Bloomberg

Tempo zakupów nowych samolotów zmalało na świecie, po 7 miesiącach Europejczycy sprzedali 373 samoloty, a po anulowaniu kontraktów 323, natomiast Amerykanie z Boeinga odpowiednio 383 i 333.

Dwaj najwięksi producenci zmniejszyli łączny portfel zamówień o 17 proc. wobec ubiegłego roku, bo zwiększyło się zaniepokojenie na świecie o gospodarkę, a dość tania ropa ograniczyła popyt na nowe oszczędne samoloty.

Eksperci zwracają też uwagę, że na rynku istnieje nadpodaż zwłaszcza samolotów szerokokadłubowych. Mniejsze tempo zakupów wywołało wątpliwości, czy obaj producenci utrzymają plany zwiększenia rytmu produkcji w bieżącej dekadzie. Obaj mieli też do czynienia z odraczaniem w ostatnich tygodniach terminów odbioru zamówionych maszyn, choć tłumaczą, że jest to stabilne zjawisko. Obecnie mówi się w branży, że indonezyjska Lion Air, jeden z największych klientów obu tych firm zastanawia się na odroczeniem odbioru 25 samolotów Airbusa.

Problemy z dostawą

Boeing tylko nieznacznie wyprzedza Airbusa w liczbie nowych zamówień, natomiast ma zdecydowaną przewagę w dostawach, które zapewniają przypływ gotówki od klientów. Po 7 miesiącach dostarczył 432 samoloty; w tym okresie Airbus wydał klientom 339 samolotów w tym 15 A350 i 14 superjumbo A380, o 4 proc. mniej z powodu braku silników Pratta&Whitneya dla najnowszych A320neo.

W lipcu Airbus wydal klientom tylko trzy samoloty z tej rodziny, dwa z silnikami P&W i jeden z silnikami produkcji CFM International. Od początku roku dostarczył 11 A320neo i 15 A350, który też jest spóźniony w produkcji z powodu problemów u dostawców.

Poza mocno nagłośniona sprawą braku wyposażenia kabin, m.in. toalet, szerokokadłubowy A350 ma inne problemy, w tym problem jakości spojlerów skrzydeł produkcji austriackiej FACC. Rzecznik Airbusa stwierdził, że te problemy już rozwiązano.

Airbus w nowym zestawieniu uwzględnił anulowanie przez Qatar Airways pierwszego z zamówionych 50 samolotów z rodziny A320neo. Linia znad Zatoki ogłosiła już w czerwcu, że wykorzysta klauzulę rezygnacji z pierwszego samolotu, których kilka czeka w Tuluzie na silniki. Grupa Airbusa podała, że poprawione wersje silników są już dostarczane, ale Qatar rozmawia z Boeingiem o B737 MAX.

Wygląda też na to, że tani przewoźnik Interjet z Meksyku anulował kupno pięciu A320neo z 40 zamówionych w 2012 r. Przedstawicielka linii wyjaśniła, że doszło do zamiany operacyjnej, ale nie podała innych szczegółów. Wiadomość o anulowaniu zamówienia pojawiła się, gdy zaufanie konsumentów w Meksyku zmalało do poziomu najniższego od 2 lat.

Tempo zakupów nowych samolotów zmalało na świecie, po 7 miesiącach Europejczycy sprzedali 373 samoloty, a po anulowaniu kontraktów 323, natomiast Amerykanie z Boeinga odpowiednio 383 i 333.

Dwaj najwięksi producenci zmniejszyli łączny portfel zamówień o 17 proc. wobec ubiegłego roku, bo zwiększyło się zaniepokojenie na świecie o gospodarkę, a dość tania ropa ograniczyła popyt na nowe oszczędne samoloty.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Spór o megalotnisko rozkręca się. Czy projekt został zablokowany?
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej