Reklama

Płytkie rzeki i stare barki hamują rozwój wodnego transportu w Polsce

Polska żegluga śródlądowa tkwi w czasach peerelu. Długość dróg wodnych wykorzystywanych do efektywnego transportu towarów jest znikoma w porównaniu do krajów Europy Zachodniej, pływają po nich stare barki i holowniki. Co gorsza, ta fatalna sytuacja wcale się nie poprawia.

Aktualizacja: 13.08.2016 17:16 Publikacja: 13.08.2016 15:35

Płytkie rzeki i stare barki hamują rozwój wodnego transportu w Polsce

Foto: Fotorzepa/Bogusław Florian

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w końcu ubiegłego roku sieć śródlądowych dróg wodnych w Polsce liczyła niespełna 3,7 tys. kilometrów. Z tego uregulowane i żeglowne rzeki liczyły 2417 km, 644 km – skanalizowane odcinki rzek, 336 km – kanały, a 259 km – jeziora żeglowne. I choć eksploatowanych przez żeglugę było 3365 km, to wymagania stawiane drogom o znaczeniu międzynarodowym spełniało zaledwie 214 km, czyli niecałe 6 proc. długości dróg wodnych. Udział takich dróg zapewniających parametry niezbędne do nowoczesnej żeglugi nie zmienił się od ośmiu lat. To sprawia, że jeśli dla całej Unii Europejskiej średnia wykorzystania dróg wodnych wynosi 6,5 proc., to w Polsce zaledwie 0,01 proc.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Transport
Etiopia odmawia Rosji. Nie wypożyczy samolotów, nie złamie sankcji
Transport
Kolej traci ładunki, ale zyskuje pasażerów. Padły kolejne rekordy frekwencji
Transport
Tunel KDP pod Łodzią. Największa inwestycja kolejowa w Polsce realizowana z poszanowaniem dla historii miasta i jego mieszkańców
Transport
Wojna Putina dobija rosyjskie koleje
Transport
Rosja prosi Etiopię o samoloty, załogi i serwis. Etiopia bez entuzjazmu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama