We wrześniu sfinalizowana zostanie warta ponad 300 mln zł inwestycja kluczowa dla portu w Gdańsku. Na nowym moście nad Martwą Wisłą na linii z Pruszcza Gdańskiego otwarty zostanie drugi tor. Pozwoli to sześciokrotnie zwiększyć liczbę pociągów dojeżdżających do portu i terminalu kontenerowego DCT.
Jeszcze w tym miesiącu PLK wymieni rozjazdy i sieć trakcyjną, zmodernizowanych zostanie osiem przejazdów kolejowo-drogowych. Na przyszły rok zaplanowano rozpoczęcie przebudowy linii na terenie samego portu i początek modernizacji stacji towarowych Port Północny, Kanał Kaszubski i Zaspa Towarowa. Do 2020 r. mają być także zmodernizowane linie wyprowadzające ruch pociągów w głąb kraju.
Nowy korytarz
Dużych nakładów wymaga usprawnienie dojazdu do portu w Gdyni. W mieście konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych i dłuższych pociągów. Trzeba zmodernizować system sterowania ruchem, w planach jest budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port.
Ale kluczowe dla usprawnienia ruchu pociągów będą prace poprawiające przepustowość na trasie 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna. Zostanie zelektryfikowana, a na najbardziej obciążonych odcinkach dobudowany będzie drugi tor. Efektem ma być utworzenie nowego połączenia z portem, na które zostaną przekierowane pociągi towarowe, odciążając Trójmiejski Węzeł Kolejowy.
– W rezultacie nie tylko nastąpi poprawa dla przewoźników towarowych, ale także polepszą się możliwości dla przewozów pasażerskich w aglomeracji trójmiejskiej – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Wartość całego przedsięwzięcia szacuje się na przeszło 1,6 mld zł.