Reklama

DTC Gdańsk stawia na przeładunki kontenerów

Od października możliwości terminalu będą dwukrotnie większe.

Publikacja: 17.08.2016 19:10

Nowe suwnice pozwolą obsługiwać w Gdańsku największe kontenerowce świata.

Nowe suwnice pozwolą obsługiwać w Gdańsku największe kontenerowce świata.

Foto: Fotorzepa, Beata Kitowska BK Beata Kitowska

Finiszuje rozbudowa największego na Bałtyku terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. W końcu października zostanie uruchomione drugie nabrzeże T2, które blisko dwukrotnie zwiększy jego możliwości przeładunkowe.

Do końca sierpnia mają być zakończone odbiory robót związanych z infrastrukturą. Na początek września zaplanowano pierwsze testy działania elektrycznych suwnic placowych, które stopniowo dostarczane są na budowę, a następnie montowane. Będzie ich 15.

Największe w Europie

Na nowym nabrzeżu zmontowano już dostarczone w maju trzy wielkie suwnice do rozładunku kontenerów ze statków. Elementy kolejnych dwóch dopłyną do Gdańska jeszcze w tym miesiącu. To największe tego typu suwnice w Europie. Każda z nich będzie mogła przeładowywać do 25 rzędów kontenerów, co pozwoli obsługiwać w przyszłości kontenerowce, które w tej chwili są dopiero projektowane. Dla porównania, statki klasy Triple-E zawijające obecnie do gdańskiego DCT zaprojektowane zostały na 23 rzędy kontenerów, licząc od burty do burty statku.

Gdański terminal, który w ubiegłym roku przeładował 1,07 mln TEU, czyli jednostek odpowiadających standardowym kontenerom 20-stopowym, osiągnie po rozbudowie możliwości przeładunkowe na poziomie 3 mln TEU. – Budowa drugiego nabrzeża to odpowiedź na rosnący popyt na obsługę głębokowodnych statków oceanicznych w Europie Środkowo-Wschodniej – twierdzi Maciej Kwiatkowski, prezes DCT Gdańsk.

To także konsekwencja rosnącej popularności Gdańska, który osiąga lepsze wyniki niż pozostałe bałtyckie terminale. Co prawda, spowolnienie rosyjskiej gospodarki i ograniczenia w handlu z Rosją negatywnie wpłynęły na bałtycki rynek kontenerowy, a spadek przeładunków dotknął większości terminali w północnej Europie. Jednak I półrocze 2016 roku gdański DCT zakończył wzrostem przeładunków do prawie 640,6 tys. TEU z niespełna 496,5 tys. TEU rok wcześniej. Według Kwiatkowskiego wpłynęło na to pozyskanie w ub. roku nowych armatorów, którzy przenoszą do Gdańska część ładunków z portów Europy Zachodniej.

Reklama
Reklama

– Spodziewamy się wzrostu ładunków skonteneryzowanych w rejonie Bałtyku, a na rozwoju DCT Gdańsk skorzysta cały region – dodaje Kwiatkowski.

Dzięki rozbudowie Trójmiasto już w niedalekiej przyszłości może stać się dużym hubem portowo-logistycznym. Wcześniej muszą być jednak zrealizowane inwestycje w poprawę dostępu kolei do portów w Gdańsku i Gdyni. We wrześniu uruchomiony zostanie drugi tor na nowym moście przez Martwą Wisłę na linii z Pruszcza Gdańskiego. Zwiększy to sześciokrotnie liczbę pociągów docierających do portu w ciągu doby. Ale ważna dla DCT przebudowa stacji jest dopiero projektowana.

Szukają armatorów

Kluczowe będzie także wykorzystanie potencjału samego DCT. Będzie to w dużym stopniu zależne od podpisania umów z nowymi armatorami. W ubiegłym roku DCT rozpoczął obsługę m.in. dwóch czołowych aliansów żeglugowych świata: 2M oraz G6. Klientami DCT są także armatorzy SeagoLine, Hamburg Sud i UASC. Negocjacje z kolejnymi armatorami trwają.

Na powodzeniu gdańskiego terminala ucierpi jednak Gdynia. Tamtejszy terminal kontenerowy BCT zmniejsza obroty, bo coraz więcej statków przenosi się do Gdańska.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama