Airbus: daleko do wykonania planu

Airbusowi brakuje na 2 miesiące przed końcem roku 85 samolotów, jakie zamierzać sprzedać

Publikacja: 08.11.2016 15:42

Firma z Tuluzy sprzedała w październiku 19 samolotów, co dało jej po 10 miesiącach 585 maszyn, więcej od Boeinga, który ma pakiet zamówień brutto na 566 sztuk. Po anulowaniach, np. 35 A350 w przypadku Airbusa, Europejczycy mają 395 samolotów netto i ustępują Amerykanom, którzy zdobyli  zamówienia na 457 sztuk.

Po 10 miesiącach Airbus dostarczył klientom 516 samolotów, w  tym 30 A350 oraz 19 superjumbo A380. W całym roku planuje dostawę 670 samolotów i liczy na co najmniej tyle samo zamówionych.

Europejczycy zwiększyli rytm dostaw najnowszych A320neo, po kilku problemach z silnikami Pratta&Whitneya i innymi, które zakłóciły harmonogram dostaw. W październiku dostarczyli 8 takich samolotów, tyle samo we wrześniu, a od początku roku 32.

Finanse na pierwsze 17 sztuk dla Iranu

Iran doszedł z pewna zagraniczną firmą leasingowa do porozumienia ws. sfinansowania pierwszych 17 samolotów, jakie zamierza kupić od Airbusa. Pozwoli to uruchomić import samolotów po zniesieniu sankcji.

Porozumienie znosi zasadniczą przeszkodę w zagwarantowaniu pierwszej partii samolotów, po miesiącach niepewności, czy znajdą się środki na sfinansowanie zakupu i głosach sprzeciwu wyrażanych przez polityków  w Stanach i w Iranie.

Osoby związane ze sprawą nie chciały ujawnić nazwy firmy leasingowej, ale według przedstawicieli branży lotniczej, Iran jest  zaawansowany w rozmowach z Dubai Aerospace, która ma pomóc w sfinansowaniu zakupu.

- Mamy umowę na sfinansowanie 17 samolotów - powiedział przedstawiciel władz irańskich, bez ujawnienia innych szczegółów. Airbus i Dubai Aerospace odmówiły wypowiedzi.

Śmigłowce dla Singapuru

Airbus Helicopters potwierdził zamówienie przez Singapur śmigłowców wojskowych typu H225 Super Puma. Rzecznik producenta odmówił jednak  podania ich liczby i daty rozpoczęcia dostaw, bo jego zdaniem to klient powinien wypowiedzieć się w tej sprawie.

Singapur stał się ósmym krajem kupującym te śmigłowce, po Francji, Brazylii, Meksyku, Malezji, Indonezji, Tajlandii i Kuwejcie. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA zniosła  na początku października zakaz lotów Super Pum po katastrofie jednej maszyny w Norwegii w kwietniu, gdy zginęło 13 osób.

Firma z Tuluzy sprzedała w październiku 19 samolotów, co dało jej po 10 miesiącach 585 maszyn, więcej od Boeinga, który ma pakiet zamówień brutto na 566 sztuk. Po anulowaniach, np. 35 A350 w przypadku Airbusa, Europejczycy mają 395 samolotów netto i ustępują Amerykanom, którzy zdobyli  zamówienia na 457 sztuk.

Po 10 miesiącach Airbus dostarczył klientom 516 samolotów, w  tym 30 A350 oraz 19 superjumbo A380. W całym roku planuje dostawę 670 samolotów i liczy na co najmniej tyle samo zamówionych.

Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić