Reklama

Argentyna ukarana za samowolę w gospodarce

Trybunał arbitrażowy Banku Światowego skazał Argentynę na zapłacenie hiszpańskiej firmie Marsans 347,96 mln dolarów (obecnie 298 mln euro) za wywłaszczenie jej w 2008 r. z udziału w linii Aerolineas Argentinas i jej filii Austral, Aerohandling, Optar i Jet Paq (cargo).

Publikacja: 23.07.2017 16:05

Prezydent Argetyny Mauricio Macri

Prezydent Argetyny Mauricio Macri

Foto: AFP

Międzynarodowy Ośrodek Regulowania Sporów Inwestycyjnych (ICSID) uznał, że Argentyna bezprawnie wywłaszczyła inwestycję firmy Marsans — poinformował argentyński dziennik „Clarin".

Z orzeczonej sumy 320,7 mln dolarów (275 mln euro) stanowi grzywna, 23,76 mln (20,4 mln euro) odsetki i 3,5 mln (3 mln euro), koszty sądowe. Trybunał orzekł znacznie mniejszą kwotę od 1,56 mld dolarów, jakich grupa Marsans, obecnie w upadłości, domagała się w pozwie z 16 grudnia 2008.

Ówczesna prezydent kraju Cristina Fernandez de Kirchner nakazała dekretem z 9 stycznia 2008 r. przejęcie przez skarb państwa tej linii lotniczej i jej filii pod zarzutem złego zarządzania nimi. Państwo przejęło linię i jej filie za symboliczne peso, powołano też jednostkę administracyjną (UA), którą do tej pory zarządza nimi. Po decyzji obu izb parlamentu rząd wziął również na swe utrzymanie 9 tys. pracowników obu linii AA i Austral, które kontrolują 80 proc. transportu lotniczego w Argentynie.

W I półroczu 2009 pozew Marsans był przedmiotem negocjacji z rządem Argentyny, rząd zobowiązał się przejąć na siebie kontrakt Marsans zakupu samolotów Airbusa z 2007 r., początkowo mówiono o 30-35 samolotach, potem ta liczba zmalała do 13. Grupa Marsans była gotowa zrezygnować z udziałów w spółce kontrolującej 95 proc. AA i 98 proc. Austral, ale po dymisji ministra uwikłanego w skandal sądowy negocjacje poniosły fiasko.

Obecny werdykt z Waszyngtonu oznacza, że głównymi jego beneficjentami będą wierzyciele w Air Comet, zlikwidowanej linii grupy Marsans, która zostawiła dług 259 mln euro. Znaczna cześć aktywów Air Comet zależała od odszkodowania żądanego przez Marsans.

Reklama
Reklama

Następca Cristiny Fernandez, Mauricio Macri nastawiony probiznesowo stara się od 2015 r. zlikwidować kontrolę państwa nad gospodarką kraju ustanowioną przez panią prezydent.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama