Chodzi o łączącą oba miasta linię nr 25, która obecnie wykorzystywana jest w ruchu towarowym. PLK wyda ponad 162 mln zł na rewitalizację tej trasy, która umożliwi uruchomienie połączeń pasażerskich. Prace mają objąć odcinek o długości 32 kilometrów. Będą finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.
PLK ogłosiły właśnie przetarg na wybór wykonawcy przedsięwzięcia. Przebuduje on stacje w Mielcu, Rzochowie i Kochanówce Pustków, a także 6 przystanków osobowych. Pozwoli to na wznowienie kursowania pociągów osobowych z Dębicy przez Mielec do stacji Padew. W przyszłości możliwe będzie utworzenie węzła przesiadkowego w Mielcu, a także uruchomienie połączeń w kierunku Krakowa i dalej na północ kraju. Na stacji w Mielcu powstanie nowe przejście pod torami, a nowe lokalizacje przystanków Wojsław i Pustynia ułatwią okolicznym mieszkańcom dostęp do kolei. PLK zrewitalizują m.in. zabytkowy most kolejowy w Brzeźnicy. Dzięki wymianie torów, rozjazdów oraz przebudowie 38 obiektów inżynieryjnych zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 120 km/h, a towarowe 70 km/h. Na trasie zostaną zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem.
Rewitalizacja trasy pomiędzy Mielcem a Dębicą jest kolejną z planowanych przez PLK inwestycji na Podkarpaciu. Dzięki realizacji zaplanowanych w regionie inwestycji poprawią się warunki podróżowania m.in. pomiędzy Rzeszowem a Ocicami, na trasie Dębica – Padew, Boguchwała – Czudec, Jasło – Nowy Zagórz, oraz na linii E30 z Krakowa do Rzeszowa. Odnowiona będzie stacja w Rzeszowie, powstanie nowy przystanek Rzeszów Zachód, będzie połączenie z lotniskiem w Jasionce.
Wartość wszystkich prac na Podkarpaciu zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym sięga 2,4 mld złotych. Obejmuje on w sumie 19 przedsięwzięć znajdujących się na listach podstawowej i rezerwowej.