Wartą 1,6 mld złotych mowę na dofinansowanie budowy tunelu średnicowego zawarto we wtorek. Podpisały ją zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Centrum Unijnych projektów Transportowych. Całkowita wartość projektu przekracza 2,3 mld złotych.
Tunel będzie przedłużeniem linii kolejowej prowadzącej z Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Pierwszym etapem przedsięwzięcia była budowa tunelu na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem na stacji Łódź Fabryczna. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe - do Łodzi Kaliskiej. Inwestycja jest kolejnym etapem prac mających na celu zwiększenie przepustowości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi nie tylko ruch dalekobieżny północ – południe i wschód – zachód, ale także poprawi atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji.
Przetarg na wybór wykonawcy ogłoszono jesienią ubiegłego roku. Tunel ma otworzyć dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Pasażerowie będą mogli korzystać z dwóch nowych przystanków. Powstaną u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). Wyboru miejsca dokonano z uwzględnieniem opinii mieszkańców.
- Budowa nowych przystanków zapewni dogodny dojazd do centrum miasta, co z przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej Łodzi – zakłada PLK.
We wtorek PLK podpisały także umowę na unijne dofinansowanie modernizacji linii na Dolnym Śląsku: z Legnicy do Rudnej Gwizdanów. Wymienione zostaną tory, siec trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe. Dzięki temu prędkość pociągów wzrośnie dwukrotnie – do 120 kilometrów na godzinę. Do 80 kilometrów na godzinę zwiększy się prędkość pociągów towarowych.