Reklama

Kolej zbuduje tunel pod Łodzią za 2,3 mld zł

To będzie - po dworcu Łódź Fabryczna - druga wielka inwestycja kolejowa na terenie Łodzi.

Aktualizacja: 03.10.2017 17:32 Publikacja: 03.10.2017 16:48

Kolej zbuduje tunel pod Łodzią za 2,3 mld zł

Foto: Bloomberg

Wartą 1,6 mld złotych mowę na dofinansowanie budowy tunelu średnicowego zawarto we wtorek. Podpisały ją zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Centrum Unijnych projektów Transportowych. Całkowita wartość projektu przekracza 2,3 mld złotych.

Tunel będzie przedłużeniem linii kolejowej prowadzącej z Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Pierwszym etapem przedsięwzięcia była budowa tunelu na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem na stacji Łódź Fabryczna. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe - do Łodzi Kaliskiej. Inwestycja jest kolejnym etapem prac mających na celu zwiększenie przepustowości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi nie tylko ruch dalekobieżny północ – południe i wschód – zachód, ale także poprawi atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji.

Przetarg na wybór wykonawcy ogłoszono jesienią ubiegłego roku. Tunel ma otworzyć dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Pasażerowie będą mogli korzystać z dwóch nowych przystanków. Powstaną u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). Wyboru miejsca dokonano z uwzględnieniem opinii mieszkańców.

- Budowa nowych przystanków zapewni dogodny dojazd do centrum miasta, co z przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej Łodzi – zakłada PLK.

We wtorek PLK podpisały także umowę na unijne dofinansowanie modernizacji linii na Dolnym Śląsku: z Legnicy do Rudnej Gwizdanów. Wymienione zostaną tory, siec trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe. Dzięki temu prędkość pociągów wzrośnie dwukrotnie – do 120 kilometrów na godzinę. Do 80 kilometrów na godzinę zwiększy się prędkość pociągów towarowych.

Reklama
Reklama

Inwestycja poprawi standard obsługi podróżnych. Przebudowa czeka perony na stacjach Raszówka, Lubin Górniczy, Rudna Gwizdanów i przystankach Rzeszotary, Gorzelin, Chróstnik, Rynarcice, Koźlice oraz Rudna Miasto. Wszystkie zostaną przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

Wartą 1,6 mld złotych mowę na dofinansowanie budowy tunelu średnicowego zawarto we wtorek. Podpisały ją zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Centrum Unijnych projektów Transportowych. Całkowita wartość projektu przekracza 2,3 mld złotych.

Tunel będzie przedłużeniem linii kolejowej prowadzącej z Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Pierwszym etapem przedsięwzięcia była budowa tunelu na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem na stacji Łódź Fabryczna. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe - do Łodzi Kaliskiej. Inwestycja jest kolejnym etapem prac mających na celu zwiększenie przepustowości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi nie tylko ruch dalekobieżny północ – południe i wschód – zachód, ale także poprawi atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji.

Reklama
Transport
Wznowiono ruch na polskich lotniskach. ABW sprawdza poranną awarię systemu
Transport
Kontrole graniczne utrudniają ruch TIR-ów
Transport
Zagraniczne samoloty miały pójść w odstawkę. Rosjanie przyznają: to się nie uda
Transport
Drastyczna decyzja Wizz Aira. Żegnajcie Emiraty. Teraz Europa Środkowa będzie najważniejsza
Transport
Ryanair przeprosił się z Modlinem. W tle groźni rywale
Reklama
Reklama