Pociągiem szybciej przez Świętokrzyskie

Kolej przygotowuje się do wartej pół miliarda złotych inwestycji w województwie świętokrzyskim.

Aktualizacja: 08.10.2017 13:13 Publikacja: 08.10.2017 11:00

Pociągiem szybciej przez Świętokrzyskie

Foto: 123RF

Będzie to modernizacja 118 kilometrów linii pomiędzy Skarżyskiem Kamienna a Kozłowem. Przedsięwzięcie ma zwiększyć na tej ważnej dla regionu trasie możliwości przewozowych. Dzięki zwiększeniu prędkości pociągów skróci się czas podróży, poprawi się także standard obsługi pasażerów na stacjach i przystankach.

Pierwszym etapem inwestycji będzie przygotowanie dokumentacji projektowej. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała w tej sprawie umowę warta 14 mln zł z konsorcjum firm: Idom Inżynieria Architektura i Doradztwo (jako liderem), Idom Consulting, Engineering, Architecture oraz BBF. Po wykonaniu projektu rozpoczną się roboty budowlane. Mają być realizowane w latach 2020-2022.

- Modernizacja trasy ze Skarżyska – Kamiennej do Kielc i Kozłowa to jedna z inwestycji, które pozwalają mieszkańcom mniejszych miejscowości sprawniej dojechać do miast wojewódzkich – mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PLK.

Modernizacja obejmie 118 km linii kolejowej oraz sieć trakcyjną. Po zakończeniu inwestycji prac pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągów ze Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa, krótsze będą także podróże w relacjach dalekobieżnych do Krakowa i Warszawy. Poprawi się również bezpieczeństwo. Będzie to rezultatem zaplanowanej wymiany urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych. Na 23 stacjach i przystankach (m.in. Suchedniów, Kielce, Wolica, Kozłów) zostaną przebudowane perony. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, otrzymają antypoślizgową nawierzchnię, zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki, oraz funkcjonalne oświetlenie. Na stacji w Kielcach przebudowane zostaną trzy perony i przejście podziemne. Natomiast w Suchedniowie, Jędrzejowie i Kozłowie powstaną nowe przejścia tunelowe. Wyremontowane zostaną kładki w Łącznej i Sędziszowie oraz przejścia pod torami w Kielcach i Sitkówce Nowiny.

- Komfortowe perony będą zachęcały do korzystania z kolei, a zmodernizowane trasy to większe możliwości i ekonomiczna konkurencyjność regionu. To wymierna korzyść dla naszych mieszkańców oraz turystów - zapowiada Agata Wojtyszek, wojewoda świętokrzyski. Inwestycja będzie finansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W ramach Krajowego programu Kolejowego na terenie województwa świętokrzyskiego zaplanowano w sumie 11 inwestycji, z czego 9 umieszczonych jest na liście podstawowej. łączne nakłady sięgają 1,7 mld zł. Będą finansowane z programów operacyjnych: Polska Wschodnia, Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa świętokrzyskiego. Dla części przedsięwzięć przewidziano uruchomienie środków krajowych.

PLK zakłada, że inwestycje poprawią atrakcyjność transportu kolejowego, a w rezultacie przyczynią się do zwiększenia liczby pasażerów. Przykładowo modernizacja linii pomiędzy Skarżyskiem Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim skróci czas przejazdu o prawie pół godziny, z obecnych 54 minut do ok. 26 minut. W relacji Skarżysko Kamienna – Kozłów pociągi pojadą szybciej o 37 minut (zamiast 1 godzinę i 49 minut podróż potrwa tylko godzinę i 12 minut), natomiast na trasie pomiędzy Radomiem a Kielcami czas podróży skróci się do godziny.

Będzie to modernizacja 118 kilometrów linii pomiędzy Skarżyskiem Kamienna a Kozłowem. Przedsięwzięcie ma zwiększyć na tej ważnej dla regionu trasie możliwości przewozowych. Dzięki zwiększeniu prędkości pociągów skróci się czas podróży, poprawi się także standard obsługi pasażerów na stacjach i przystankach.

Pierwszym etapem inwestycji będzie przygotowanie dokumentacji projektowej. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała w tej sprawie umowę warta 14 mln zł z konsorcjum firm: Idom Inżynieria Architektura i Doradztwo (jako liderem), Idom Consulting, Engineering, Architecture oraz BBF. Po wykonaniu projektu rozpoczną się roboty budowlane. Mają być realizowane w latach 2020-2022.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił