Najdłuższy most Europy

Z 19 km mostu przez Zalew Kierczeński połowa ma już asfaltową nawierzchnię. Do końca roku most połączy Rosję z Krymem. Pierwsze samochody i pociągi pojadą tą trasą za rok.

Aktualizacja: 04.12.2017 15:26 Publikacja: 04.12.2017 15:23

Najdłuższy most Europy

Foto: Fotolia

Most budowany z rosyjskiego Krasnodarskiego Kraju (Taman) na anektowany ukraiński Krym (Kercz), do końca roku dotrze do krymskiego brzegu, informuje agencja Nowosti. Najbardziej zaawansowana jest część drogowa mostu.

Asfalt ma już połowa, stoją też wszystkie filary. W sumie jest ich 288, z czego 88 znajduje się w morzu i to one stanowiły największe wyzwanie (część osiadała i wymagała dodatkowego wzmocnienia, największa głębokość dla filarów to 90 m). W sumie z częścią kolejową most będzie miał 595 filarów. Gotowych jest już 444.

Generalnym wykonawcą jest firma Strojgazmontaż Arkadija Rotenberga jednego z najbliższych ludzi prezydenta Rosji. Rosjanie podkreślają, że zastosowana przy budowie technologia, to ich własne rozwiązania i wykonawstwo. Ze względu na sankcje Zachodu wobec Krymu, nie było możliwe skorzystanie z rozwiązań i firm zagranicznych. Całkowity koszt mostu szacowany jest na 3,5 mld dol.

Most Kierczeński rozpoczyna się groblą usypaną na miejscu dawnej Mierzi Tuzlinskiej, zniszczonej przez morze. Most będzie odporny na uderzenia dryfującego zimą lodu i wiatr do 34 km/h.

Zanim przystąpiono do budowy mostu na dno Rosjanie spuścili archeologów i saperów. Pierwsi znaleźli amfory i inne antyczne pamiątki, przedmioty ze średniowiecza i epoki brązu oraz śmieci z czasów związku sowieckiego. Saperzy zdetonowali bezpiecznie 700 min, granat i bomby lotnicze.

Pod mostem będą mogły przepływać statki o zanurzeniu całkowitym do 8 m. Wchodząc na Krym, most okrąża Kierczeńską Twierdzą.

Ruch kolejowy i drogowy zostanie otwarty w grudniu 2018 r. Przejazd z Rosji na Krym zajmie 10 minut, maksymalna dozwolona prędkość do 120 km/h. Czteropasmowa część drogowa ma mieć przepustowość do 40 tys. samochodów na dobę. Część kolejowa ma zapewnić ruch pociągów z maksymalną szybkością do 160 km/h. W ciągu doby przez most może przejechać 47 pociągów.

Most Kierczeński będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Rosji i w Europie. W sumie 7,5 km nad wodą, plus 11,5 km łączących je dróg na Mierzei Tuzlińskiej. Np. most Dania-Szwecja przez cieśninę Sund ma 8,85 km. A obecny europejski rekordzista - most Vasco da Gama w Portugalii liczy 17,8 km.

REKLAMA: Zobacz jakie są zalety korzystania z vehicle tracking - click!

Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy