Reklama

Latanie coraz droższe. Podwyżki opłat na Lotnisku Chopina w Warszawie

Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdził podwyżki opłat na Lotnisku Chopina w Warszawie. Zaczną obowiązywać od 1 grudnia 2021. Pewna jest także podwyżka opłat pobieranych na lotniskach przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

Publikacja: 30.11.2021 21:00

Lotnisko Chopina w Warszawie

Lotnisko Chopina w Warszawie

Foto: PAP/Radek Pietruszka

– To bardzo zły pomysł. I pytanie: jak zamierzamy zachęcać do latania, skoro będzie drożej, a rośnie niepewność co do kolejnych mutacji wirusa. Kolejne kraje się zamykają, coraz mniej jest lotnisk, na które można latać bez ograniczeń. Nie mówiąc już o tym, że od przyszłego roku linie lotnicze będą musiały spłacać pożyczki, jakie zaciągnęły na początku pandemii. Nie mam wątpliwości, że nowe obciążenia zostaną przerzucone na pasażerów – mówi Adrian Furgalski, ekspert lotniczy i prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dodaje, że w Sejmie złożono wniosek o przyznanie PAŻP dotacji w wysokości 200 mln zł. – Ale nic z nim się nie dzieje. A przecież są pieniądze w budżecie – mówi Adrian Furgalski. Na razie wiadomo, że nowe stawki zgłoszone przez PAŻP zostały obniżone w Ministerstwie Infrastruktury i po korekcie wysłane do zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Mają wejść w życie od 1 stycznia 2022. Zdaniem odpowiadającego za branżę lotniczą wiceministra infrastruktury Marcina Horały ich wprowadzenie w życie podwyższy ceny biletów nie więcej niż o 3–5 zł. PAŻP swoje straty z tytułu pandemii wyliczył na 600 mln zł.

Czytaj więcej

IATA krytykuje lotniska. Lotniska: nie kłóćmy się o podwyżki

W przypadku zaś opłat pasażerskich na Lotnisku Chopina stawka od 1 grudnia wzrośnie o 21 zł (z 60 na 81 zł). Opłaty za lądowanie zwiększą się o jedną czwartą (nie jak planowano o 35 proc.) i zakładają wprowadzenie zniżek, które mają stanowić ulgę dla przewoźników. Opłaty lotniskowe na Lotnisku Chopina są jednymi z najniższych w Europie i nie były zmieniane od roku 2005. Natomiast skumulowany wskaźnik inflacji za lata 2005–2021 wynosi ok. 35 proc. I dalej rośnie.

Linie operujące ze stołecznego portu skarżą się, że nowy cennik został przygotowany dla wsparcia LOT-u. Według informacji lotniska jest inaczej. Zniżka dla dziesięciu wybranych tras strategicznych oparta jest na analizie nieobsługiwanego bezpośrednio z Warszawy ruchu i obejmuje loty do Addis Abeby, Bangkoku, Bilbao, Bombaju, Hanoi, Kairu, Manchesteru, Tuluzy, San Francisco i Waszyngtonu. W 2019 roku, na rejsy do Bangkoku, głównie w Niemczech i Finlandii, przesiadło się 100 tys. osób. Celem tej zniżki, która wynosi zależnie od kierunku i kolejnych lat obowiązywania od 90 do 20 proc., jest zachęcenie przewoźników do otwarcia tych tras i stymulacji ruchu.

PPL zapewnia, że zniżka ta skonstruowana została w taki sposób, by dostęp do niej miało możliwie wielu przewoźników. Z kolei zniżka wspierająca odbudowę ruchu, jak i obowiązująca od 2023 zniżka dla tras obsługiwanych z wysoką częstotliwością dostępna jest dla większości przewoźników, tyle że muszą oni spełnić określone w taryfie kryteria. – Chcemy budować wielki port, a dusimy ruch lotniczy. W ten sposób szybko nie wrócimy do stanu z 2019 roku – uważa Adrian Furgalski.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Wyższe opłaty na Lotnisku Chopina. IATA protestuje
Transport
Prezes Ryanaira motywuje pracowników. Pasażerowie muszą bardziej uważać
Transport
Nowy sądny dzień dla europejskiego lotnictwa. Kolejny strajk Francuzów
Transport
Polacy mistrzami odbioru paczek. E-commerce nie nadąża za tempem
Transport
Porządki w Grupie Lufthansy. Wszystkie decyzje będą podejmowane w Niemczech
Transport
Polskie lotniska najlepsze w Europie. Będzie rekord odprawionych pasażerów
Reklama
Reklama