LOT przegrywa w TSUE w sprawie przejęcia Air Berlin

Unijny sąd w Luksemburgu uznał, że Lufthansa i easyJet miały prawo przejąć samoloty, pracowników i sloty po niemieckim przewoźniku Air Berlin, który zbankrutował cztery lata temu.

Publikacja: 20.10.2021 13:36

LOT przegrywa w TSUE w sprawie przejęcia Air Berlin

Foto: Bloomberg

Zgodę na tę transakcję wyraziła Komisja Europejska. LOT uznał wtedy, że zostały naruszone zasady uczciwej konkurencji i ją zaskarżył.

„Sąd oddalił powództwa Polskich Linii Lotniczych LOT przeciwko decyzjom Komisji Europejskiej zezwalającym na fuzje dotyczące nabycia odpowiednio przez easyJet i Lufthansę niektórych aktywów grupy Air Berlin” – uznali sędziowie TSUE.

Co na to LOT? „Informujemy, że na tym etapie analizujemy orzeczenie Sądu i jego uzasadnienie. Ewentualny komentarz wydamy w późniejszym terminie, po wyciągnięciu wniosków” — czytamy w odpowiedzi Biura Prasowego na pytanie o to, w jaki sposób polski przewoźnik zamierza zareagować na ten wyrok.

Czytaj więcej

Rezolucja PE: TK nie ma uprawnień do interpretowania Konstytucji w Polsce

Air Berlin, powstał w 1978 roku , pierwszy rejs wykonał w 1979. W rekordowym roku 2012 przewiózł ponad 35 mln pasażerów, w 4 lata później znalazł się w bardzo trudnej sytuacji finansowej.16 grudnia 2016 r. zawarł umowę z Lufthansą i wynajął jej samoloty z załogami. To nie wystarczyło i 15 sierpnia 2017 przewoźnik ogłosił upadłość.

Rząd w Berlinie udzielił Air Berlin pożyczki w wysokości 150 mln euro, co zaakceptowała KE. Niewiele to jednak pomogło. Linia przestała latać pod własną marką 1 listopada. Wtedy także niemiecki sąd zadecydował o ogłoszeniu niewypłacalności Air Berlin. A już 31 października Lufthansa powiadomiła KE o przyłączeniu części aktywów Air Berlin. Tydzień później również easyJet powiadomił o Brukselę o podobnej transakcji .

Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne