Ta maszyna w pierwotnej wersji doprowadziła do dwóch katastrof: samoloty indonezyjskiej linii Lion Air i etiopskich Ethiopian Airlines w których zginęło łącznie 346 osób. Po katastrofie Ethiopiana MAX-y zostały uziemione na 20 miesięcy i kosztowały Boeinga 20 mld dolarów.
To pierwsze zarzuty karne przeciwko Markowi Forknerowi który był głównym pilotem technicznym Boeinga podczas procesu certyfikacji tego odrzutowca. Jest on oskarżony o oszukiwanie FAA w 2016 i 2017 roku.
Czytaj więcej
Jeszcze w grudniu 2021 roku Ethiopian Airlines przywrócą do operacji Boeingi 737 MAX. To efekt porozumienia z Boeingiem, jakie zostało zawarte polubownie.
„Próbując zaoszczędzić pieniądze Boeinga, Forkner zataił krytyczne informacje przed organami regulacyjnymi. Jego bezmyślna decyzja, by wprowadzić w błąd FAA, ograniczyła zdolność agencji do ochrony pasażerów i pozbawiła pracy pilotów, którzy nie posiadali podstawowych informacji na temat kontroli operacyjnej 737 MAX. Departament Sprawiedliwości nie będzie tolerował oszustw – zwłaszcza w branżach, w których stawki są tak wysokie” – czytamy w oświadczeniu Chada Meachama p.o. prokuratora dla Północnego Okręgu Teksasu.
Nadia Milleron, matka Samyi Rose Stumo, która zginęła w katastrofie Ethiopian Airlines w marcu 2019 roku, powiedziała, że oskarżenie jednego byłego dyrektora nie wystarczy.
„On i Boeing są odpowiedzialni za śmierć wszystkich, którzy zginęli w katastrofach B737 MAX” – powiedziała w rozmowie z CNN.
Czytaj więcej
Uziemione od 22 miesięcy boeingi 737 MAX znowu mogą latać nad Europą – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) drugi raz certyfikowała ten model samolotu.
— System Boeinga stawiał krótkoterminowe zyski finansowe nad bezpieczeństwem, a Mark Forkner działał w tym zbrodniczym systemie. Prokuratorzy mogą i powinni znaleźć jeszcze sporo innych osób, które były równie odpowiedzialne za spowodowanie wypadków. Nie ma innej opcji: kierownictwo i rada dyrektorów Boeinga muszą iść do więzienia — uważa Nadia Milleron.
Zgodnie z aktem oskarżenia, Forkner oszukał FAA dostarczając informacji o parametrach operacyjnych funkcji bezpieczeństwa znanej jako Maneuvering Features Augmentation System (MCAS). Ma ona na celu powstrzymanie samolotu przed niezamierzonym i zbyt szybkim wznoszeniem się i przeciągnięciem.
Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm
Akt oskarżenia mówi, że Forkner dostarczył FAA fałszywe, niedokładne i niekompletne informacje o tym systemie. Uznano, że oszukał on FAA, ponieważ chciał się doprowadzić do tego, by agencja nie wymagała od pilotów, którzy będą latać 737 MAX, odbycia droższych szkoleń na symulatorze lotu, pod warunkiem, że byli już przeszkoleni na wcześniejszych wersjach 737.
Adwokat Forknera nie odpowiedział na prośbę CNN o komentarz, a Boeing odmówił informacji.
Czytaj więcej
Europa, Brazylia i Kanada wspólnie z amerykańską Federalną Agencją Lotnictwa (FAA) zdecydują, kiedy boeing 737 MAX będzie ponownie certyfikowany. To wielka ulga dla Boeinga i dla linii lotniczych