Ta maszyna w pierwotnej wersji doprowadziła do dwóch katastrof: samoloty indonezyjskiej linii Lion Air i etiopskich Ethiopian Airlines w których zginęło łącznie 346 osób. Po katastrofie Ethiopiana MAX-y zostały uziemione na 20 miesięcy i kosztowały Boeinga 20 mld dolarów.
To pierwsze zarzuty karne przeciwko Markowi Forknerowi który był głównym pilotem technicznym Boeinga podczas procesu certyfikacji tego odrzutowca. Jest on oskarżony o oszukiwanie FAA w 2016 i 2017 roku.
Czytaj więcej
Jeszcze w grudniu 2021 roku Ethiopian Airlines przywrócą do operacji Boeingi 737 MAX. To efekt porozumienia z Boeingiem, jakie zostało zawarte polubownie.
„Próbując zaoszczędzić pieniądze Boeinga, Forkner zataił krytyczne informacje przed organami regulacyjnymi. Jego bezmyślna decyzja, by wprowadzić w błąd FAA, ograniczyła zdolność agencji do ochrony pasażerów i pozbawiła pracy pilotów, którzy nie posiadali podstawowych informacji na temat kontroli operacyjnej 737 MAX. Departament Sprawiedliwości nie będzie tolerował oszustw – zwłaszcza w branżach, w których stawki są tak wysokie” – czytamy w oświadczeniu Chada Meachama p.o. prokuratora dla Północnego Okręgu Teksasu.
Nadia Milleron, matka Samyi Rose Stumo, która zginęła w katastrofie Ethiopian Airlines w marcu 2019 roku, powiedziała, że oskarżenie jednego byłego dyrektora nie wystarczy.