Referendum w sprawie superlotniska w Baranowie

Dzisiaj mieszkańcy Baranowa zagłosują w referendum w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być zbudowany m.in na terenie ich gminy.

Aktualizacja: 17.06.2018 10:08 Publikacja: 17.06.2018 09:58

Referendum w sprawie superlotniska w Baranowie

Foto: Bloomberg

Odpowiedzą w nim na dwa pytania: Czy chce Pan/Pani budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów?, i drugie: Czy Pana/Pani zdaniem jest ono korzystne dla mieszkańców?

Gdyby w głosowaniu chcieli wziąć udział wszyscy do tego uprawnieniu, to przy urnach może się pojawić nawet 4 tys. osób. Koniec referendum jest o godz. 21, a wyniki mogą być znane jeszcze dzisiaj późnym wieczorem.

O jego przeprowadzeniu w Baranowie uchwałą gminy zdecydowano 18 kwietnia, a w miesiąc później wojewoda mazowiecki, Zdzisław Sipiera zdecydował, że ta uchwała jest zgodna z prawem.

Jakikolwiek jednak nie był wynik tego głosowania, nie jest ono wiążące i z pewnością pogłębi jedynie frustrację mieszkańców, którzy mają świadomość, że w przeważającej większości będą musieli opuścić swoje gospodarstwa. Trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś głosował za własnym wysiedleniem i już dzisiaj był w stanie wyobrazić sobie korzyści bądź szkody dla mieszkańców w sytuacji, kiedy nikt nigdy takiej inwestycji w Polsce nie budował, nie ma gdzie o tym przeczytać, a przykłady zagraniczne zawsze wskazywały na ludzkie dramaty, mimo że potem inwestycje dawały więcej pracy w regionie. Gigantyczny węzeł komunikacyjny ma zająć teren ok. 3 tys. hektarów, zaś pierwsze samoloty mają wylądować na nowym lotnisku już w 2027 roku. Wtedy także — zgodnie z planami władz— zostanie zamknięte Lotnisko Chopina na warszawskim Okęciu, chociaż w tej chwili nie jest to takie pewne, ponieważ decyzja jest wyjątkowo niepopularna wśród mieszkańców stolicy i stała się przedmiotem ostrego sporu politycznego. A dyrektor generalny IATA, Alexandre de Juniac w rozmowie z „Rzeczpospolitą” nie ukrywał, że wprawdzie do obsługi Warszawy niezbędne jest nowe lotnisko, ale port Chopina - jego zdaniem - nie zostanie zamknięty, bo praktyka wskazuje, że takie lotniska zawsze są zostawiane jako uzupełniające.

Największą niewiadomą jest także i to, że do tej pory nie został określony dokładnie teren, na którym port i jego otoczenie mają być zbudowane. Nie jest np. pewne, czy trzeba będzie przesuwać kościół, a także cmentarz, co z pewnością jest związane z dodatkowymi emocjami, chociaż w religii chrześcijańskiej nie jest niczym nadzwyczajnym i jest dozwolone.

Nastroje w Baranowie dodatkowo są podgrzewane zebraniami mieszkańców, podczas których widać, że brakuje im rzetelnej informacji. Ostatnie z nich odbyło się na dzień przed referendum, w sobotę, 16 czerwca w gminie Teresin, gdzie także ma dojść do wykupu gruntu. Było pełne emocji, także politycznych.

 

Samo referendum jest wynikiem braku rzetelnych informacji, jak dokładnie ma przebiegać sama inwestycja i na jakich warunkach. Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, Mikołaj Wild miał jednak związane ręce, ponieważ do dialogu z mieszkańcami potrzebna była specustawa, która została przyjęta przez rząd, z poślizgiem, dopiero 26 kwietnia. Zaś otwarcie punktów konsultacyjnych to o wiele za mało. Zapewne do uspokojenia emocji dojdzie wówczas, gdy zaczną się negocjacje z mieszkańcami, którzy dowiedzą się, czy rzeczywiście muszą opuścić gospodarstwa, a przede wszystkim o tym, jaką ostatecznie cenę uzyskają za budynki i ziemię. Trudno się jednak dziwić ich oburzeniu, kiedy słyszą, że od kwoty uzyskanej za sprzedaż ziemi państwu będą musieli zapłacić podatek, jak od zwyczajnej transakcji, w której dobrowolnie pozbyliby się gospodarstwa.

Odpowiedzą w nim na dwa pytania: Czy chce Pan/Pani budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów?, i drugie: Czy Pana/Pani zdaniem jest ono korzystne dla mieszkańców?

Gdyby w głosowaniu chcieli wziąć udział wszyscy do tego uprawnieniu, to przy urnach może się pojawić nawet 4 tys. osób. Koniec referendum jest o godz. 21, a wyniki mogą być znane jeszcze dzisiaj późnym wieczorem.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?