Miałyby się znaleźć w nowej wersji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. We wtorek Unia Metropolii Polskich (UMP) wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) podpisały deklarację na rzecz rozwoju stref. Mają one pomóc w ograniczeniu zanieczyszczeń i hałasu - liczba pojazdów w Polsce w ostatniej dekadzie wzrosła o blisko 40 proc.
Czytaj więcej
Tempo budowy infrastruktury ładowania słabnie. Połowa powiatów nie ma ani jednej ogólnodostępnej...
Inicjatywa ma przygotować grunt pod budowę czystych i przyjaznych mieszkańcom terenów miejskich. Strefy mają być efektywne, ale jednocześnie społecznie akceptowane. - Najważniejsze z punktu widzenia stref jest stopniowe i rozłożone w czasie wprowadzanie kolejnych ograniczeń. Tak aby dać mieszkańcom czas na dostosowanie się do tych wymogów – mówi Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi. Dlatego obecne przepisy muszą zostać zmienione. - Samorządy wyznaczając strefy muszą dostosować je do lokalnych uwarunkowań gospodarczych i społecznych – dodaje Wieczorek.
Nowe regulacje powinny m.in. zezwolić na poruszanie się w obszarze strefy pojazdów konwencjonalnych, spełniających odpowiednie normy emisji wg. klasyfikacji norm Euro. O ile ustalenie maksymalnych stawek opłat za wjazd do strefy pojazdu niespełniającego wymogów należy pozostawić ustawodawcy, o tyle całość zasad dopuszczania do strefy takich pojazdów powinny być określane przez samorząd terytorialny. Ważna jest także gwarancja, że utworzenie strefy będzie się odbywać w sposób zapewniający udział mieszkańców obszaru, na którym ma ona zostać wyznaczona.
Choć prawna możliwość wyznaczania stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców weszła w życie w sierpniu 2018 r., do dziś nie funkcjonuje ani jedna taka strefa. Głównie dlatego, że obowiązujące regulacje prawne w nie pozwalają na skuteczne ich wyznaczenie. Z jednej strony są zbyt surowe, bo dopuszczają do poruszania się po strefie (bez żadnych ograniczeń) wyłącznie auta zeroemisyjne. Z drugiej - wyłączają spod obowiązywania przepisów pojazdy mieszkańców strefy.