We wtorek, 24 sierpnia spółka CPK podpisała umowę na studium wykonalności z konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria, a jej przedmiotem jest studium wykonalności. Odcinek Łódź - Sieradz - Wrocław jest kolejnym, dla którego rozpoczęły się prace przygotowawcze. Łączna długość 8 odcinków, których budowa została już zatwierdzona wynosi obecnie około tysiąca kilometrów.

Najnowsza umowa jest warta 38,1 mln zł netto i dotyczy odcinka: Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny. W ramach pierwszego etapu inwestycji pociągi mają się tu jechać z szybkością 250 km/ godz., ale prędkość jaką zaprojektowano, to nawet 350 km/godz.

– Aż trudno w to uwierzyć, ale między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma obecnie bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. Szansą na poprawę tej sytuacji są inwestycje przygotowywane przez CPK. Dzięki nim podróż z Wrocławia do Łodzi skróci się do 1 godz. 10 min, a do Warszawy do 1 godz. 55 min – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Z kolei Mikołaj Wild, prezes spółki CPK uważa, że jest to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju – Ten projekt jest kluczowy nie tylko z punktu widzenia pasażerów, ale także dla ograniczania śladu węglowego generowanego przez transport – dodaje.

Na przygotowanie studium wykonawca ma ok. 10 miesięcy. Realizacja i rozliczenie umowy może potrwać 15 miesięcy, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu i specjalistyczne analizy techniczne, środowiskowe i przestrzenne.

Umowa stanowi uzupełnienie kontraktu na studium wykonalności dla 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego na początku czerwca spółka popisała umowę na prace przygotowawcze. Te dwie linie stanowią – razem z odnogą do Poznania – tzw. “igrek”, czyli pierwszy i najważniejszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce.

Kolejnym elementem układanki jest 60-kilometrowy odcinek łączący Żarów (leżący na południowy zachód od Wrocławia), ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej, w przypadku którego spółka CPK podpisała umowę w ostatnim tygodniu.

Po zsumowaniu trzech odcinków w ramach szprychy nr 9 wychodzi w sumie ok. 400 km zakontraktowanych linii dużych prędkości między Warszawą a granicą z Czechami (przez Lotnisko Solidarność, Łódź i Wrocław).

Po wybudowaniu szprychy nr 9 skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 min (zamiast około godziny obecnie), a do Wrocławia do 1 godz. 10 min (dziś ok. 3 godz.). Trasa z Warszawy do Wrocławia – po wybudowaniu całej „szprychy” - skróci się do 1 godz. 55 min (dzisiaj dwa razy dłużej).

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność, co nadal jest prognozowane na rok 2027.

Autopromocja
RADAR.RP.PL

Przemysł obronny, kontrakty, przetargi, analizy, komentarze

CZYTAJ WIĘCEJ

Program inwestycji kolejowych CPK #KolejNaPolske oznacza budowę na terenie województwa dolnośląskiego ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizację 126 km tych istniejących. W Łódzkiem powstanie ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 305 km zostanie zmodernizowanych.

Kompletny program kolejowy CPK zakłada budowę na terenie Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.