Chińskie próby kradzieży danych o silnikach

Agenci chińskiego wywiadu weszli w zmowę z hakerami i pracownikami firm, aby włamywać się do systemów komputerowych i wykradać informacje o silniku turbowentylatorowym używanym w samolotach cywilnych — wynika z oskarżenia ogłoszonego przez resort sprawiedliwości USA (DoJ)

Publikacja: 05.11.2018 11:54

Chińskie próby kradzieży danych o silnikach

Foto: Pixabay

W czasie podejmowania prób włamania się do tych systemów chińskie państwowe przedsiębiorstwo lotnicze COMAC pracowało nad zaprojektowaniem porównywalnego silnika do stosowania w samolotach produkowanych w Chinach i w innych krajach — dodano. Chińskie samoloty odrzutowe C919 i ARJ21 używają obecnie zagranicznych jednostek napędu, ale Chiny starały się opracować własne.

Dziesięć osób oskarżono o wejście w zmowę, aby wykraść tajne dane, „które mogłyby zostać użyte przez chińskie podmioty do produkowania takiego samego albo podobnego silnika bez ponoszenia znacznych wydatków na prace badawczo-rozwojowe" — stwierdza oskarżenie postawione przez DoJ. Wymieniono agentów Zha Rong i Chai Meng wśród innych uczestników zmowy, którzy pracowali dla resortu bezpieczeństwa państwa z prowincji Jiangsu, jednostki wywiadu ministerstwa bezpieczeństwa państwa. Próby wykradzenia tajnych danych trwały od stycznia 2010 do maja 2015.

Rzecznik chińskiego MSZ, Lu Kang oświadczył, że zarzuty są bezpodstawne. — Te oskarżenia są czystą fikcją i całkowicie sfabrykowane — powiedział dziennikarzom w Pekinie.

To trzeci przypadek dużego szpiegostwa przemysłowego z udziałem chińskich agentów ujawniony przez DoJ w ciągu miesiąca. Pod koniec września w Chicago aresztowano chińskiego obywatela, który również należał do Rezerwy Armii Stanów Zjednoczonych i werbował dla chińskiego wywiadu inżynierów i naukowców, także pracujących dla amerykańskich firm sprzętu wojskowego. W październiku DoJ podał o aresztowaniu szpiega chińskiego resortu bezpieczeństwa państwa pod zarzutem szpiegostwa przemysłowego i prób kradzieży tajemnic handlowych z kilku amerykańskich firm lotniczych. W związku z tą sprawą FBI stwierdziła, że ekstradycja z Belgii chińskiego rezydenta Xu Yanjun była bezprecedensowa, a cała sprawa świadczy o bezpośredniej kontroli chińskiego rządu nad szpiegostwem gospodarczym w Stanach.

Szef departamentu bezpieczeństwa narodowego w DoJ, John Demers oświadczył w komunikacie odnośnie do tych trzech przypadków: „To dopiero początek. Wraz z naszymi federalnymi partnerami zdwoimy starania, by zabezpieczyć wynalazczość i inwestycje Ameryki"

Działania te były nakierowane na kilkanaście firm, ale z nazwy wymieniono tylko Capston Turbine Corp. Resort stwierdził, że próby hakerskie dotyczyły też francuskiej firmy, która opracowała taki silnik z firmą amerykańską.

Jedynym francuskim producentem silników turbowentylatorowych do samolotów cywilnych jest Safran, który współpracuje z General Electric w ramach działającej od dawna spółki j. v. CFM International. To największy na świecie producent silników pod względem sprzedanych sztuk. Najnowszy silnik o nazwie LEAP jest instalowany w największych samolotach Airbusa i Boeinga, Istnieje też wersja do nowego chińskiego samolotu pasażerskiego C919 produkowanego przez COMAC. Rzecznik Safrana odmówił komentarza, podobnie jak GE.

W czasie podejmowania prób włamania się do tych systemów chińskie państwowe przedsiębiorstwo lotnicze COMAC pracowało nad zaprojektowaniem porównywalnego silnika do stosowania w samolotach produkowanych w Chinach i w innych krajach — dodano. Chińskie samoloty odrzutowe C919 i ARJ21 używają obecnie zagranicznych jednostek napędu, ale Chiny starały się opracować własne.

Dziesięć osób oskarżono o wejście w zmowę, aby wykraść tajne dane, „które mogłyby zostać użyte przez chińskie podmioty do produkowania takiego samego albo podobnego silnika bez ponoszenia znacznych wydatków na prace badawczo-rozwojowe" — stwierdza oskarżenie postawione przez DoJ. Wymieniono agentów Zha Rong i Chai Meng wśród innych uczestników zmowy, którzy pracowali dla resortu bezpieczeństwa państwa z prowincji Jiangsu, jednostki wywiadu ministerstwa bezpieczeństwa państwa. Próby wykradzenia tajnych danych trwały od stycznia 2010 do maja 2015.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił