Wiemy, jak będzie wyglądać CPK. Pokazano pierwszy plan

Spółka Centralny Port Komunikacyjny pokazała podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego wstępny układ elementów infrastruktury Portu Lotniczego Solidarność, czyli części lotniskowej CPK.

Aktualizacja: 13.05.2019 17:11 Publikacja: 13.05.2019 15:12

Wiemy, jak będzie wyglądać CPK. Pokazano pierwszy plan

Foto: Fotolia

Zobaczyliśmy m.in. zakładany układ dróg startowych (dwóch w ramach etapu pierwszego na 45 mln pasażerów rocznie oraz czterech dróg startowych w układzie docelowym). Pokazano też m.in.rozmieszczenie dróg kołowania, płyt postojowych, terminali (pasażerskich, cargo i general aviation), stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim, parkingów i dróg wewnętrznych. Definicja portu lotniczego uwzględnia też infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, lotniskowej straży pożarnej, utrzymania pojazdów, a także linie energetyczne, gazowe, kanalizacyjne itd. 

Czytaj także:  Lotnisko w Gdańsku uznane za jedno z najlepszych na świecie 

Na wstępnym schemacie lotniska uwzględniono dotychczas ponad 60 elementów infrastruktury, które wejdą w jego skład. Ten model ma być modyfikowany i uszczegóławiany po konsultacjach z branżą. Jeszcze w tym roku zostanie zlecone wykonanie planu generalnego inwestycji (tzw. masterplanu), jednego z najważniejszych dokumentów przy planowaniu portów lotniczych, istotnego zwłaszcza przy planowaniu inwestycji typu „greenfield”, czyli budowanej od zera. Przedstawia on prognozowany rozwój portu lotniczego, zwykle na przestrzeni ponad 20 lat i zawiera studia wykonalności i strategii, w tym prognozy ruchu lotniczego, planowaną infrastrukturę, wstępny plan jej ulokowania, podzielenie budowy na etapy, plan organizacji przestrzeni powietrznej, dojazd do lotniska, zasady zrównoważonego rozwoju i wpływu na społeczności lokalne oraz szczegółowy model biznesowy planowanego lotniska.

W połowie kwietnia spółka CPK rozpoczęła uzgodnienia z partnerami branżowymi: przewoźnikami, zarządcami infrastruktury, firmami handlingowymi, operatorami cargo, firmami spedycyjnymi, dostawcami paliw itd. W inauguracyjnym spotkaniu udział wzięło ponad 60 przedstawicieli firm i instytucji zainteresowanych projektem. Inwestor przedstawił założenia koncepcji planowanego portu, roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia dotyczące formuły i zakresu współpracy ze spółką. Zaproszone firmy miały czas na zgłoszenie swoich uwag i oczekiwań. W efekcie wpłynęło ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego. Te uwagi mają zostać wykorzystane podczas opracowywania założeń projektowych portu lotniczego.

— Zależy nam, żeby CPK spełniał wymagania przyszłych użytkowników, dostawców i partnerów biznesowych. W najbliższym czasie będziemy zapraszali kolejnych uczestników w ramach kolejnych etapów konsultacji — mówi Konrad Majszyk, szef biura prasowego CPK. W tym roku powinien zostać wskazany doradca strategiczno–techniczny, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w projektowaniu, budowie i zarządzania portami przesiadkowymi.

Jak informuje Majszyk, tzw. Test Prywatnego Inwestora (TPI) wykonany w tym roku przez jedną z wiodących firm konsultingowych wykazał, że stopa zwrotu z lotniskowej części inwestycji wyniesie ponad 10 procent, co zdaniem zarządzających CPK wskazuje z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego na opłacalność budowy lotniska.

Dla przypomnienia, Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tysięcy hektarów powstanie Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Inwestycja powinna pociągnąć stworzenie ponad 150 tys. miejsc pracy - zakłada się bowiem, że w rejonie CPK powstanie miasteczko Airport City z obiektami targowo-wystawienniczymi, konferencyjnymi i biurami.

Zobaczyliśmy m.in. zakładany układ dróg startowych (dwóch w ramach etapu pierwszego na 45 mln pasażerów rocznie oraz czterech dróg startowych w układzie docelowym). Pokazano też m.in.rozmieszczenie dróg kołowania, płyt postojowych, terminali (pasażerskich, cargo i general aviation), stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim, parkingów i dróg wewnętrznych. Definicja portu lotniczego uwzględnia też infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, lotniskowej straży pożarnej, utrzymania pojazdów, a także linie energetyczne, gazowe, kanalizacyjne itd. 

Pozostało 85% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach