Reklama
Rozwiń

Norma śledzenia lotów co 15 minut

Agenda lotnicza ONZ zaproponuje nową normę podawania co 15 minut przez samoloty komercyjne ich pozycji w ramach globalnej inicjatywy śledzenia lotów po zniknięciu samolotu malezyjskiego

Publikacja: 07.01.2015 17:04

Norma śledzenia lotów co 15 minut

Foto: Bloomberg

Zniknięcie samolotu Malaysian Airlines lot MH370 w marcu 2014 skłoniło światowe instytucje nadzoru i linie lotnicze do działań mających uzgodnić systemy śledzenia samolotów w locie, który umożliwiałby ustalanie dokładnej trasy i ostatniego położenia maszyny.

Rzecznik Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ICAO oświadczył, że nowa norma, w razie jej przyjęcia, mogłaby wejść w życie w bliskim terminie, bo nie wymagałaby nowej technologii w samolotach. Członkowie ICAO mają omówić tę propozycję na najbliższej dużej konferencji w Montrealu na temat bezpieczeństwa.

Zrzeszenie linii lotniczych IATA obiecało powołać branżową grupą zadaniową w tej kwestii i dobrowolnie poprawić system śledzenia samolotów do czasu przyjęcia przez ICAO nowych norm. W grudniu ta grupa zadaniowa zaleciła, by linie lotnicze zaczęły śledzić swe samoloty w odstępach co najmniej 15 minut w ciągu 12 miesięcy, ale samo IATA sprzeciwiło się temu twierdząc, że ten termin jest nie do zastosowania.

Rzecznik ICAO, Anthony Philbin nazwał nową propozycję "wyjściową normą śledzenia lotów" (foundational flight tracking standard). Agenda pracuje nad surowszymi zaleceniami w tej sprawie.

- Jeśli kraje członkowskie uzgodnią tę normę, to konferencja o bezpieczeństwie zostanie zapytana, jak szybko spodziewa się wdrożenia tej normy i czy będzie chciała, by ICAO zajęła się wdrażaniem tej procedury. Gdy nasze państwa poinformują o swym zdaniu w tym względzie, będziemy mieć lepszą ocenę przedziału czasowego - wyjaśnił Philbin.

ICAO mogłaby praktycznie zmusić linie lotnicze do działania, bo normy jakie zwykle ustala stają się obowiązującymi wymogami w 191 krajach należących do tej organizacji. Woli ona jednak podejmować decyzje za powszechną zgodą, przez co konferencja w lutym nabiera tak istotnego znaczenia.

Wiele linii już śledzi swe samoloty z użyciem systemów satelitarnych. Dokument roboczy ICAO stwierdził niedawno, że większość samolotów dalekiego zasięgu ma takie systemy na pokładzie, które mogą nadawać o ich pozycji. Ale zauważył, że sprzęt ten nie zawsze jest włączony, a na niektórych obszarach, wzdłuż szlaków przez biegun, istnieją luki w zasięgu satelitarnym.

Rzecznik ICAO zapytany, czy można by korzystać z radia w przestrzeganiu tej wstępnej normy, odpowiedział, że łączność głosowa może być traktowana jako ewentualność w samolotach nie mających nowszej technologii.

Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów
Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano
Transport
PKP Cargo złożyło do sądu plan restrukturyzacyjny