Reklama

Szykuje się nowa Dolina Lotnicza

Kolejny po Podkarpaciu region Polski będzie rozwijał branżę lotniczą. Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna na Dolnym Śląsku będzie budować Dolnośląski Klaster Lotniczy (DKL).

Aktualizacja: 28.05.2015 18:48 Publikacja: 28.05.2015 16:10

Lotnictwo jest jedną z najprężniej rozwijających się dziedzin gospodarki w Polsce i na świecie.

Lotnictwo jest jedną z najprężniej rozwijających się dziedzin gospodarki w Polsce i na świecie.

Foto: Bloomberg

W piątek w Lubinie zostaną podpisane dokumenty założycielskie klastra. Inicjatywę będą wspierać kolejne dwie strefy ekonomiczne działające na Dolnym Śląsku – kamiennogórska i wałbrzyska.

Klaster lotniczy to kolejna, po motoryzacyjnej i edukacyjnej, klastrowa inicjatywa realizowana w legnickiej strefie. Do współpracy na rzecz rozwijania sektora lotniczego zaproszono ośrodki naukowe, międzynarodowe koncerny zajmujące się projektowaniem i produkcją podzespołów dla przemysłu lotniczego oraz władze regionu. W przedsięwzięcie włącza się także Ministerstwo Gospodarki. - Dolnośląski Klaster Lotniczy pozwoli wykorzystać potencjał branży lotniczej w regionie.

Zainwestowały tu międzynarodowe koncerny jak Becker Avionics czy UTC Aerospace Systems. Teraz chcą razem sięgać po środki unijne, dzielić się doświadczeniami i pozyskiwać pracowników przy wsparciu działających w regionie uczelni – mówi prezes legnickiej strefy, Rafał Jurkowlaniec. Celem DKL jest stworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorstw powiązanych z branżą lotniczą, działających południowo-zachodniej części Polski. Partnerzy klastra promować polski przemysł lotniczy za granicą oraz rozwijać sektor badawczo-rozwojowy. Ma się to odbywać m.in. poprzez współpracę, wspieranie działalności przemysłowej, transferu wiedzy czy wymiany doświadczeń produkcyjnych, handlowych i organizacyjnych.

Działające obecnie w strefie firmy lotnicze należą do liderów w branży. Becker Avionics Polska należąca do Grupy Becker Avionics prowadzi prowadzi prace rozwojowe i projektowe lotniczych urządzeń komunikacyjnych i nawigacyjnych. To lotnicze radiostacje, nadajniki, odbiorniki, transpondery, panele i sterowniki do zarządzania urządzeniami w kokpicie samolotu. Marka Becker jest doskonale rozpoznawalna i ceniona na całym świecie. Z kolei Hamilton Sunstrand Wrocław jest częścią korporacji UTC Aerospace Systems z Windsor Locks w Connecticut USA. Firma prowadzi działalność w zakresie projektowania i produkcji wyrobów oraz podzespołów dla przemysłu lotniczego. Wrocławski zakład zajmuje się produkcją układów paliwowo – regulacyjnych dla silników lotniczych oraz układów hydraulicznych służących do sterowania i kontroli lotu w samolotach oraz śmigłowcach.

Zarząd legnickiej SSE liczy, że klaster przyciągnie do strefy kolejne firmy z branży dzięki ofercie atrakcyjnych terenów inwestycyjnych, dobrze rozwiniętej sieci komunikacyjnej i systemowi ulg podatkowych. Szanse na rozwój w ramach DKL widzi m.in. działająca w strefie spółka VIA Technika Obróbki Powierzchniowej: - Mam nadzieję, że w dalszej perspektywie inicjatywa będzie miała charakter ogólnopolski, podobnie jak ma to miejsce w przypadku Doliny Lotniczej na Podkarpaciu. Firmy kooperując ze sobą stwarzają możliwość poznania swoich nowych technologii czy innowacyjnych, być może także wspólnych, projektów – mówi prokurent spółki, Cezary Brzozowski.

Reklama
Reklama

Lotnictwo jest jedną z najprężniej rozwijających się dziedzin gospodarki w Polsce i na świecie. Na projekty dotyczące nowoczesnych technologii w przemyśle lotniczym, w nowej perspektywie Unii Europejskiej na lata 2014-2020 przewidziano m.in. 400 mln zł z konkursu „Innolot – innowacyjne lotnictwo". Konkurs realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama