600 mln zł na nowe rozjazdy kolejowe

Blisko 600 milionów złotych wydała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) na montaż nowych rozjazdów. Program rozpoczęty w 2013 roku i właśnie zakończony objął swoim zasięgiem 31 linii kolejowych oraz 142 posterunki ruchu na terenie całego kraju.

Aktualizacja: 16.10.2015 07:09 Publikacja: 15.10.2015 20:32

600 mln zł na nowe rozjazdy kolejowe

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Celem przedsięwzięcia było zwiększenie bezpieczeństwa oraz zapewnienie sprawnych przejazdów pociągów szczególnie w rejonie stacji kolejowych. Inwestycja przyczyni się zwiększenia prędkości składów, podniesie także wygodę podróży.

Rozjazd jest kluczowym elementem infrastruktury kolejowej, umożliwiającym przejazd pociągów z jednego toru na drugi. Nowe rozjazdy, które już zapewniają przejazd, zamontowane zostały na liniach kolejowych w 14 województwach: dolnośląskim (zamontowano 41 rozjazdów), kujawsko-pomorskim (105), małopolskim (51), opolskim (16), pomorskim (14), świętokrzyskim (38), warmińsko-mazurskim (9), wielkopolskim (102), zachodniopomorskim (24), lubelskim (47), łódzkim (34), mazowieckim (19), podkarpackim (137) oraz śląskim (60).

Wymieniono w sumie 697 rozjazdów. Wybrano lokalizacje szczególnie istotne dla bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego, które zapewnią jego płynność. - Choć montaż każdego rozjazdu to dodatkowy plac budowy, prace były zorganizowane tak, by uniknąć przerw i zmian w rozkładzie jazdy pociągów – mówi Józef Matuszczak, dyrektor projektu w PLK.

Dla zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów zimą, wszystkie nowe rozjazdy wyposażone zostały w ogrzewanie elektryczne. W ramach inwestycji „rozjazdowej" wymieniono też ponad 30 km torów. Cały projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kolej modernizuje także przejazdy, czyli skrzyżowania torów z drogami. Do końca tego roku ma się zakończyć realizacja dwóch programów dofinansowywanych z funduszy unijnych, dzięki którym w całym kraju zmodernizowanych zostanie ponad 300 przejazdów. Inwestycja pochłonie blisko 300 mln zł. jeśli doliczyć koszty prac przy przejazdach w ramach modernizacji lub rewitalizacji linii kolejowych, wydatki sięgną około miliarda złotych. W rezultacie liczba zmodernizowanych, bezpieczniejszych przejazdów wzrośnie do 1300.

W całym kraju jest ok. 13,8 tys. skrzyżowań dróg z torami kolejowymi. Według Polskich Linii Kolejowych (PLK), rocznie na przejazdach dochodzi do blisko 250 wypadków. Średnio ginie w nich 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. - Kwestia bezpieczeństwa takich miejsc to w Polsce wyjątkowo trudny problem. Wypadki zdarzają się co prawda w każdym kraju, ale w Polsce jest ich wyjątkowo dużo – twierdzi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Modernizacja przejazdów ma zmniejszyć zagrożenie wypadkami. Ale problemem są koszty. Komplet sygnalizacji dla jednego skrzyżowania to wydatek blisko miliona złotych. Najlepszym rozwiązaniem i jedynym w pełni bezpiecznym jest budowa wiaduktów nad torami. Taka inwestycja kosztuje jednak przynajmniej dwa razy więcej.

Modernizacja przejazdów ma w każdym przypadku uwzględniać lokalne zmiany – np. wzrost liczby samochodów, a także powrót na niektóre linie pociągów. Dlatego na części przejazdów, gdzie wcześniej wystarczał znak STOP, pojawi się dróżnik. Na innych dróżnika zastąpią urządzenia automatyczne.

Celem przedsięwzięcia było zwiększenie bezpieczeństwa oraz zapewnienie sprawnych przejazdów pociągów szczególnie w rejonie stacji kolejowych. Inwestycja przyczyni się zwiększenia prędkości składów, podniesie także wygodę podróży.

Rozjazd jest kluczowym elementem infrastruktury kolejowej, umożliwiającym przejazd pociągów z jednego toru na drugi. Nowe rozjazdy, które już zapewniają przejazd, zamontowane zostały na liniach kolejowych w 14 województwach: dolnośląskim (zamontowano 41 rozjazdów), kujawsko-pomorskim (105), małopolskim (51), opolskim (16), pomorskim (14), świętokrzyskim (38), warmińsko-mazurskim (9), wielkopolskim (102), zachodniopomorskim (24), lubelskim (47), łódzkim (34), mazowieckim (19), podkarpackim (137) oraz śląskim (60).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
Jak się promują lotniska. Wielki smok, bitwa kickbokserów i kaczka po pekińsku
Transport
Boeing nie chce na razie rozmawiać o podwyżce płac
Transport
W PKP Cargo pracownicy stracili kolejne przywileje
Transport
Dyrektor Alstom Henri Poupart-Lafarge: Pociągi dla Europy będą produkowane w Europie