Gwiezdny Sojusz: wszystko dla pasażera

Ułatwienia w programach lojalnościowych, szybsze naliczanie mil i zaproszenie do współpracy linii niskokosztowych - to oferta Star Alliance, do którego należy LOT.

Aktualizacja: 14.12.2015 09:04 Publikacja: 14.12.2015 08:45

Gwiezdny Sojusz: wszystko dla pasażera

Foto: 123rf.com

To najważniejsze postanowienia podjęte w Chicago podczas zeszłotygodniowej konferencji prezesów linii należących do Sojuszu Gwiezdnego.

Brak jest planów dalszego rozszerzania Star Alliance o nowych członków, z wyjątkiem przygotowującej się brazylijskiej linii Azul, której właściciel kupił portugalski TAP. Chociaż prezes Star Alliance, Mark Schwab w rozmowie z „Rzeczpospolitą" przyznał, że jest jeszcze miejsce na drugiego przewoźnika indyjskiego - po przyjętych do sojuszu rok temu Air India. To rozwiązanie - dwóch przewoźników w dużych krajach dobrze działa już w Chinach (Air China, Shenzen Airlines), czy USA, gdzie członkami są połączone linie United i Continental. - Ale dzisiaj w Indiach żadne konkretne rozmowy nie są prowadzone- zastrzegł się Mark Schwab. Wyraźnie widać, że po latach starań i przymiarek największy sojusz lotniczy na świecie zrezygnował z poszukiwania linii członkowskiej w Rosji. Aerofłot wybrał Skyteam, S7- Oneworld, a Pułkowo po poważnych zastrzeżeniach co do przestrzegania procedur bezpieczeństwa zostały skreślone z listy potencjalnych kandydatów.

Nowa konsolidacja

Widać także wyraźnie, że w Starze dochodzi do wewnętrznej konsolidacji. Kolejne linie podpisują ze sobą porozumienia i coraz częściej i coraz dalej będzie można podróżować na jednym bilecie,korzystać z ułatwień przy przesiadkach, bez konieczności zmiany terminala.

Po joint venture LOT- Turkish Airlines, przyjęta w lipcu 2015 Avianca Brasil będzie miała wspólne rezerwacje z Turkish Airlines i Ethiopian Airways, które wyrastają na największego przewoźnika w Afryce. Lufthansa i japońska ANA mają już joint venture cargo, a z kolei LOT rozmawia ANA o wspólnych rezerwacjach na trasie Warszawa-Tokio po tym, jak polski przewoźnik 13 stycznia 2016 uruchomi bezpośrednie połączenie z lotniskiem Narita w Tokio.

To lotnisko, zresztą tak samo, jak Guarluhos w Sao Paulo i LAX w Los Angeles oraz Terminal Królowej na londyńskim Heathrow stają się centrami przesiadkowymi linii należących do Stara. Linie starowskie także w Warszawie odprawiają się z tego samego Terminala 2. Wszędzie tam, gdzie było to możliwe, także w warszawskim porcie im. Chopina otwarto specjalne przejścia Gold Track (Złoty Szlak) dla posiadaczy złotych kart lojalnościowych.

W przypadku programu Miles&More, do którego należy także LOT do korzystania z tego przejścia złota karta jest do uzyskania np po odbyciu 5 podróży w klasie biznes na trasie np Warszawa-Chicago, czy 20 lotów europejskich także w klasie biznes, bądź 50 podróży w klasie ekonomicznej, lub ekonomii premium pod warunkiem, że bilety nie zostały wykupione w taryfach promocyjnych.

Wspólne poczekalnie dla uczestników programów lojalnościowych i podróżujących klasą biznes i pierwszą, to dla przewoźników poważna oszczędność. Ich standard jest różny w poszczególnych krajach, najniższy na wschodnim wybrzeżu USA, najwyższy w krajach Azji Południowo-Wschodniej. Warszawska poczekalnia LOTu, jest niewielka, ale mieści się w „wyższej średniej". W 2015 roku nowe saloniki otwarte zostały w Buenos Aires, Los Angeles i Sao Paulo, a już istniejący na paryskim lotnisku Charles de Gaulle, który przypominał podziemną dziuplę bez okien został przebudowany. Poczekalnia w Los Angeles otrzymała w głosowaniu pasażerów nagrodę za najlepszą poczekalnię sojuszu. Dzisiaj pasażerowie Stara mogą korzystać bezpłatnie z tysiąca takich poczekalni w których np podczas dłuższej przerwy w podróży można bezpłatnie zjeść i się napić, wziąć prysznic, czy nawet się przespać.

Szybsze odprawy

Kolejnym ułatwieniem dla często podróżujących ma być uruchomiony Gold Track dla odprawy paszportowej, z której będą mogli korzystać pasażerowie klasy biznes i pierwszej, oraz posiadacze złotych i czarnych (platynowych) kart. Na niektórych lotniskach (np w Indiach i w niektórych portach niemieckich) takie ułatwienia już funkcjonują.

Łatwiejsze także powinno być naliczanie mil lojalnościowych i nagrodowych przy rejestracji pasażerów. Z tym jest różnie, wyraźnie opornie idzie to np. w Brussels Airlines. Ale widać postępujące ujednolicenie systemów informatycznych. Już wkrótce mile będą naliczane automatycznie przy odprawie pasażerskiej.

Kolejne ułatwienie dla podróżujących, to umowy o współpracy Stara z liniami niskokosztowymi, które dowiozą pasażerów (także za mile i mile naliczą) do miejsc, do których starowscy przewoźnicy nie docierają. Pierwsza taka umowa została podpisana w Chicago z południowoafrykańską linią Mango. Mark Schwab, prezes Stara zapowiedział, że takich porozumień będzie o wiele więcej. Można oczekiwać podpisania kolejnych z należącym do Singapore Airlines Scoutem, czy niskokosztowym przewoźnikiem Lufthansy - Eurowings.

Danuta Walewska z Chicago

To najważniejsze postanowienia podjęte w Chicago podczas zeszłotygodniowej konferencji prezesów linii należących do Sojuszu Gwiezdnego.

Brak jest planów dalszego rozszerzania Star Alliance o nowych członków, z wyjątkiem przygotowującej się brazylijskiej linii Azul, której właściciel kupił portugalski TAP. Chociaż prezes Star Alliance, Mark Schwab w rozmowie z „Rzeczpospolitą" przyznał, że jest jeszcze miejsce na drugiego przewoźnika indyjskiego - po przyjętych do sojuszu rok temu Air India. To rozwiązanie - dwóch przewoźników w dużych krajach dobrze działa już w Chinach (Air China, Shenzen Airlines), czy USA, gdzie członkami są połączone linie United i Continental. - Ale dzisiaj w Indiach żadne konkretne rozmowy nie są prowadzone- zastrzegł się Mark Schwab. Wyraźnie widać, że po latach starań i przymiarek największy sojusz lotniczy na świecie zrezygnował z poszukiwania linii członkowskiej w Rosji. Aerofłot wybrał Skyteam, S7- Oneworld, a Pułkowo po poważnych zastrzeżeniach co do przestrzegania procedur bezpieczeństwa zostały skreślone z listy potencjalnych kandydatów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił