Co jest kluczowe w takim przedsięwzięciu ? — Planowanie jego całości, a nie każdego elementu infrastruktury z osobna — mówił Ross Dickie podczas londyńskiego spotkania. O tym właśnie przedstawiciele CPK i Lotniska Heathrow rozmawiali przez dwa dni. — Musimy zrobić wszystko, żeby nie popełnić błędów popełnionych przy realizacji podobnych przedsięwzięć — mówi Piotr Kasprzyk, dyr. Biura Prawnego części lotniskowej CPK.
— Nie da się dobrze zaplanować, zaprojektować i zbudować dużego portu przesiadkowego, nie rozmawiając z tymi, którzy mają doświadczenie w realizacji projektów o tej skali. Właśnie dlatego wzięliśmy udział w warsztatach w Londynie, zorganizowanych przez British Aviation Group i Lotnisko Heathrow. Zrzeszone w BAG firmy mają ogromne doświadczenie i kompetencje w budowie lotnisk na świecie, np. w Singapurze, Seulu, Hongkongu, Stambule i Pekinie. Od projektantów ze światowej pierwszej ligi dowiedzieliśmy się, jakim trudnościom projektowym i realizacyjnym stawiali czoła przy projektowaniu hubów i na co zwracali największą uwagę na etapie ich planowania. Jesteśmy pewni, że to zaprocentuje w przyszłości — podkreśla Piotr Kasprzyk.
Przedstawiciele Heathrow mówili o swoich kłopotach z wielką otwartością. Nie ukrywali, że wyzwaniem jest konieczne przesiedlenie mieszkańców. U tych, którzy się do tej akcji nie kwalifikują niezbędne będą prace wygłuszające hałas w ich domach. Wyzwaniem jednak nie jest finansowanie, ponieważ Heathrow jest własnością prywatnego konsorcjum i to ono musi zapewnić finansowanie. Zresztą, jak podkreślił Ross Dickie do udziału w tym przedsięwzięciu jest wielu chętnych. Zarządzający portem wiedzą już jak będzie wyglądał trzeci pas, którędy przebiegnie i jaki terminal trzeba dobudować.
Czytaj także: CPK poszuka inwestora
CPK szuka partnera strategicznego
W przypadku polskiego lotniska centralnego i całego węzła komunikacyjnego sprawa jeszcze nie jest taka oczywista. — Obecnie prowadzimy zaawansowane przygotowania do realizacji CPK. Do końca października konsultujemy założenia strategiczne CPK z ponad 130 podmiotami z Polski i z zagranicy prowadzących działalność związaną z funkcjonowaniem lotnisk albo dysponujących wiedzę ekspercką w tym zakresie. Jednocześnie uzgadniamy wygląd przyszłego lotniska z największymi liniami lotniczymi świata w ramach Airport Consultative Committee (ACC), który powołaliśmy wspólnie z IATA. Nawiasem mówiąc, kolejne spotkanie w ramach ACC odbędzie się w Warszawie 18 października — mówi Piotr Kasprzyk.
— Jako zespół CPK jesteśmy w trakcie wyboru partnera strategicznego projektu. Przede wszystkim jednak przygotowujemy się do zlecenia master planu nowego portu lotniczego, jak też rozpoczęcia badań środowiskowych i terenowych. Naszym celem jest weryfikacja założeń koncepcyjnych CPK, jak i ich uzgodnienie z potrzebami przyszłych użytkowników. Te wszystkie przygotowania mają głęboki sens. Stawką jest rozsądne zaplanowanie CPK – z uwzględnieniem prognoz rynkowych i potrzeb przewoźników, w tym LOT-u – także w celu uniknięcia błędów, które popełniono np. podczas budowy lotniska w Berlinie — podkreśla Piotr Kasprzyk.