Śmigłowce zmniejszyły zysk Airbusa

Airbus podał o większym od spodziewanego spadku zysku operacyjnego w I kwartale z powodu cały czas małego popytu na śmigłowce i kosztów przygotowywania samolotów cywilnych.

Publikacja: 27.04.2017 17:52

Śmigłowce zmniejszyły zysk Airbusa

Foto: Bloomberg

Zysk EBIT zmalał o 52 proc.do 240 mln euro, a analitycy spodziewali się 344 mln. Dział samolotów cywilnych zmniejszył go o 31 proc., a dział śmigłowców poniósł stratę 2 mln euro. Marże obu działów były też niższe od oczekiwanych, ale Airbus zwiększa zgodnie z planem rytm produkcji szerokokadłubowych A350, aby dojść do wypuszczania 10 sztuk miesięcznie pod koniec 2018 r.

Obroty wzrosły o 7 proc. do 13 mld euro, ale zmalały o 17 proc. po odliczeniu sprzedanego działu sprzętu wojskowego. Cesja działu elektroniki wojskowej dała netto 560 mln euro, ale zmniejszy zysk EBIT i przepływy gotówki przed fuzjami, kupnem aktywów i finasowaniem klientów o ok.150 mln euro.

- Szczątkowe zakłócenia w łańcuchu dostaw zaczynają znikać - stwierdziła firma, ale jej zdaniem sytuacja jest napięta. Kwartał był szczególnie trudny z powodu A320neo, nowej wersji wiodącego samolotu wąskokadłubowego, z silnikami GTF Pratta&Whitneya.

- My oczekujemy, klienci oczekują osiągów, a na razie nie jest to zadowalające - powiedział dziennikarzom dyrektor finansowy Harald Wilhelm. Airbus potwierdził jednak cel potrojenia dostaw tych maszyn w tym roku do ok.200, po równo z silnikami P&W i LEAP spółki CFM Int'l. Planuje wydanie w tym roku ponad 720 samolotów.

Airbus przewiduje wyczerpanie się w 2019 r zamówień na obecną wersję A330, ale jest pewien, że uda mu się wypełnić luki w linii produkcyjnej do końca roku. Producent zmniejszył zysk kwartalny po części z powodu niższych cen modeli schodzących z produkcji, dotyczy to zwłaszcza A330, bo trwają przygotowania do wypuszczania nowszych A330neo. Zasadniczym wyzwaniem roku. jest tzw. zbieżność kosztów produkcji nowych A350: mają maleć wraz ze zwiększaniem rytmu wypuszczania tych samolotów.

American Airlines podana o odroczeniu odbioru pierwszego A350 XWB z 2018 r. na 2020 r. i dwóch maszyn Boeinga B787-9 z II kwartału 2018 na pierwszy 2019.

Austriackie śledztwo

Prezes Airbusa zarzucił części członków rządu Austrii nadużywanie systemu prawnegoz pobudek politycznych i rzucanie nieuzasadnionych oskarżeń jego grupy o oszustwo.

- Zrobiliśmy wszystko co było w naszej mocy dla kontynuowania śledztwa. Nie pozwolimy, by część austriackiego rządu wykorzystywała nas jako worka bokserskiego dla łatwego zdobycia punktów - uznał Tom Enders w oświadczeniu dla prasy.

W Wiedniu podjęto śledztwo w związku z podejrzeniami o oszustwo przy kontrakcie kupna przez Austrię w 2003 r. 18 samolotów bojowych Eurofightera. Austriacy utrzymują, że w ramach offsetu ukryto w cenie kontraktu za 1,8 mld euro 183,4 mln prowizji.

Wybory powszechne w Austrii są przewidziane na jesieni 2018, ale liczne wewnętrzne kłótnie we rządzącej koalicji wywołują pogłoski o przyspieszeniu terminu wyborów.

Austriacki resort obrony zwrócił się z kolei do Airbusa, by reagował konstruktywnie na stawiane zarzuty. - Byłoby dobrze, gdyby Airbus nie popadał w dawne błędy i przyczynił się do wyjaśnienia zarzutów z większą powagą i mniejszymi emocjami - stwierdził rzecznik resortu.

Zysk EBIT zmalał o 52 proc.do 240 mln euro, a analitycy spodziewali się 344 mln. Dział samolotów cywilnych zmniejszył go o 31 proc., a dział śmigłowców poniósł stratę 2 mln euro. Marże obu działów były też niższe od oczekiwanych, ale Airbus zwiększa zgodnie z planem rytm produkcji szerokokadłubowych A350, aby dojść do wypuszczania 10 sztuk miesięcznie pod koniec 2018 r.

Obroty wzrosły o 7 proc. do 13 mld euro, ale zmalały o 17 proc. po odliczeniu sprzedanego działu sprzętu wojskowego. Cesja działu elektroniki wojskowej dała netto 560 mln euro, ale zmniejszy zysk EBIT i przepływy gotówki przed fuzjami, kupnem aktywów i finasowaniem klientów o ok.150 mln euro.

Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił