Reklama

Ruszyła inwestycja Lufthansy i GE

W Środzie Śląskiej symbolicznie wmurowano kamień węgielny pod budowę centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych. Ta inwestycja , na którą LH Technik i GE Aviation wydadzą wspólnie miliard złotych została ogłoszona niespełna 10 miesięcy temu.

Publikacja: 27.09.2017 17:21

Od prawej: Tadeusz Kościński, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Rolf Nikel — ambasador Niem

Od prawej: Tadeusz Kościński, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Rolf Nikel — ambasador Niemiec w Polsce Johannes Bussman — prezes of Lufthansa Technik Thomas Böttger — Dyrektor Zarządzający, XEOS Stefan Schmuck — Dyrektor Operacyjny, XEOS Carsten Spohr — Prezes of Lufthansa Group David Joyce — prezes of GE Aviation Jean Lydon-Rodgers — prezes of GE Aviation Services

Foto: materiały prasowe

We wmurowaniu kamienia uczestniczyli m.in. Carsten Spohr — prezes Lufthansa Group, dr Johannes Bussman – prezes Lufthansa Technik, David Joyce – wiceprezes zarządu GE i prezes GE Aviation oraz Jean Lydon-Rodgers – prezes GE Aviaton Services, a także Tadeusz Kościński – podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju oraz Rolf Nikel – ambasador Niemiec w Polsce.

W symbolicznej kapsule czasu umieszczono m.in. oryginalną matrycę grafiki przedstawiającej silnik samolotowy na tle centrum XEOS, autorstwa wrocławskiej artystki Marty Lech, list zespołu XEOS do przyszłych pokoleń pracowników i partnerów biznesowych centrum, wycięty w szkle zarys silnika Genx-2B, który będzie w przyszłości serwisowany w zakładzie i model samolotu Boeing 747-8, w którym montowane są takie silniki.

XEOS, joint venture Lufthansa Technik AG i GE Aviation będzie jednym z najnowocześniejszych na świecie centrów serwisowania i naprawy silników samolotowych. Powstanie tam 600 nowych miejsc pracy. Na szkolenie kadry przeznaczono 60 mln PLN. Otwarcie centrum planowane jest na wiosnę 2019 roku. Prace na budowie wystartowały na początku sierpnia 2017 roku. Wyrównano teren, przerzucając na placu budowy ponad 35 tys. metrów sześciennych ziemi, wylano sporą część fundamentów. W połowie października do koparek i dźwigów dołączą żurawie budowlane, aby rozpocząć prace związane z konstrukcją szkieletu budynku: wzniesionych zostanie ponad 200 betonowych kolumn, każda o wadze ok. 35 ton. W sumie podczas prac budowlanych zużyte zostanie ok. 1700 ton stali i 20 tys. metrów sześciennych betonu.

Plac budowy centrum XEOS ma powierzchnię około 14 hektarów. Budynek zakładu w stanie surowym zamkniętym będzie gotowy w marcu 2018 roku. Latem 2018 roku pojawią się tam pierwsze elementy wyposażenia, które w przyszłości posłuży do naprawy silników. Przekazanie budynków inwestorowi zaplanowano na grudzień 2018 roku, tak by wiosną 2019 roku centrum mogło przyjąć pierwsze kontrakty.

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Dzisiaj w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na cały m świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały łącznie 5 mln godzin. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantują niższe zużycie paliwa oraz mniejszą o 15% emisję CO2. Silniki GE9X, które do zakładu będą trafiać od 2021 roku, są natomiast najnowocześniejsze w swojej klasie a formalnie na rynku zadebiutują w 2019 roku,. Linie lotnicze zamówiły już ponad 700 sztuk.

Reklama
Reklama

Obecnie w XEOX pracuje 86 osób, do końca roku zwiększy się o 14 kolejnych, a docelowo ta liczba wzrośnie do 600.

We wmurowaniu kamienia uczestniczyli m.in. Carsten Spohr — prezes Lufthansa Group, dr Johannes Bussman – prezes Lufthansa Technik, David Joyce – wiceprezes zarządu GE i prezes GE Aviation oraz Jean Lydon-Rodgers – prezes GE Aviaton Services, a także Tadeusz Kościński – podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju oraz Rolf Nikel – ambasador Niemiec w Polsce.

W symbolicznej kapsule czasu umieszczono m.in. oryginalną matrycę grafiki przedstawiającej silnik samolotowy na tle centrum XEOS, autorstwa wrocławskiej artystki Marty Lech, list zespołu XEOS do przyszłych pokoleń pracowników i partnerów biznesowych centrum, wycięty w szkle zarys silnika Genx-2B, który będzie w przyszłości serwisowany w zakładzie i model samolotu Boeing 747-8, w którym montowane są takie silniki.

Reklama
Transport
Wznowiono ruch na polskich lotniskach. ABW sprawdza poranną awarię systemu
Transport
Kontrole graniczne utrudniają ruch TIR-ów
Transport
Zagraniczne samoloty miały pójść w odstawkę. Rosjanie przyznają: to się nie uda
Transport
Drastyczna decyzja Wizz Aira. Żegnajcie Emiraty. Teraz Europa Środkowa będzie najważniejsza
Transport
Ryanair przeprosił się z Modlinem. W tle groźni rywale
Reklama
Reklama