Dramaturg, który chce zmieniać świat

Podczas 5. Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej zaprezentowany zostanie dziś dokument o dramaturgu Tonym Kushnerze. „The New York Times” pisał o nim: „Niektórzy dramaturdzy chcą zmienić świat. Inni pragną zrewolucjonizować teatr. Tony Kushner jest wyjątkiem pośród wyjątków: dał słowo, że dokona obu tych rzeczy”.

Publikacja: 12.11.2007 00:17

Krzysztof Warlikowski reżyser

Krzysztof Warlikowski reżyser

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Rzeczywiście. Rewolucja wybuchła w 1993 roku na Broadwayu, gdzie nastąpiła premiera „Aniołów w Ameryce: gejowskiej fantazji na motywach narodowych”. Trwająca siedem godzin sztuka o perypetiach grupy homoseksualistów w latach 80. przyniosła Kushnerowi Nagrodę Pulitzera.

W dokumencie „Walcząc z aniołami” reżyserka Freida Lee Mock przygląda się bliżej laureatowi. Wybrała z jego życia trzy lata, które były jednocześnie gorącym okresem w najnowszej historii Ameryki. Film zaczyna się w 2001 roku, tuż po ataku terrorystów na WTC, a kończy w dniu wyborów prezydenckich i reelekcji George’a W. Busha.

Kushner ma temperament politycznego aktywisty: – Nawet ktoś, kto nie jest specjalistą od stosunków międzynarodowych, ma prawo rozejrzeć się po świecie i powiedzieć: Hej! Ten kraj wybuchnie wam w twarz – mówi o amerykańskiej interwencji w Afganistanie.

Chyba nie ma zagadnienia w najnowszej historii Ameryki, którego jako pisarz nie poruszył: AIDS i konserwatywna polityka Reagana w „Aniołach w Ameryce”, zderzenie Zachodu z kulturą islamu w „Homebody/Kabul”, rasizm i ruch walki o prawa obywatelskie w musicalu „Caroline, or Change”. Jednak dotykając tych trudnych tematów Kushner nie zamienia się w zacietrzewionego ideologa, który chłoszcze Amerykę za jej grzechy. Pozostaje wrażliwym artystą, który ze współczuciem i niepowtarzalnym humorem ujmuje się za potrzebującymi pomocy.

– Żeby demokracja i teatr mogły działać, potrzebne jest to samo uczucie: empatia – mówi Oskar Eustis, przyjaciel dramaturga.

Kushner stara się być wierny tej zasadzie, co widać na ekranie we fragmentach jego sztuk.

Więcej o festiwalu i tegorocznym programie

www.wjff.pl

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły