Te utwory wspólnie wystawił Konrad Swinarski w Starym Teatrze w 1968 roku, odnajdując w nich wspólny temat moralności i odpowiedzialności za swoje czyny. W „Sędziach“ pytał o sens cierpienia w ujęciu metafizycznym, w „Klątwie“ zajmował go dramat społeczny. Englert w dyplomowym przedstawieniu również stara się odnaleźć paralele obu sztuk, w których przenika się świat wartości chrześcijańskich i judaistycznych.

Na pierwszy plan w pracy z młodymi absolwentami Wydziału Aktorskiego reżyser wysuwa temat dwóch związków. Grzeszna i wyklęta przez społeczność miłość łączy Młodą i Księdza w „Klątwie“, związek Jewdohy i Natana w „Sędziach“ nie jest z kolei akceptowany przez ojca Natana.

Ich konsekwencją w obu przypadkach staje się najcięższa zbrodnia – dzieciobójstwo.

I choć bohaterowie wydają się osamotnieni w swoich działaniach, nigdy nie pozostają sami z grzechem. Ich działania obserwuje Bóg. Stąd tytuł „Bóg mówi słowo“, który odwołuje się bezpośrednio do ludzkiego postępowania. To poprzez czyny i decyzje ludzi Bóg objawia swoją prawdę. Tragedia polega na tym, że bohaterowie Wyspiańskiego jej nie słyszą, nie potrafią odczytać. Dla nich Bóg pozostaje jedynie figurą rodem ze Starego Testamentu: groźną, karzącą i bezlitosną.

[i]„Bóg mówi słowo“, dramat Stanisława Wyspiańskiego, reż. Jan Englert, wyk. Grzegorz Daukszewicz, Aleksandra Grzelak, Marcin Januszkiewicz, Teatr Collegium Nobilium, Sala J. Kreczmara, Warszawa, ul. Miodowa 22/24, bilety: 25 – 15 zł, rezerwacje: tel. 22 635 96 22, premiera: poniedziałek (30.11) – wtorek (1.12.), godz. 19, spektakle: środa (2.12) – czwartek (3.12.), godz. 19[/i]