Watykanista Giacomo Galeazzi napisał w „La Stampa”, że papież radykalnie zmienia garderobę, oprawę i rytuał sprawowanych przez siebie ceremonii. Zwraca uwagę, że Benedykt XVI wyciągnął z watykańskich szaf dawne, cenne szaty i nakrycia głowy. Niektóre, jak czerwony beret z białą obwódką, pochodzą sprzed czasów Jana XXIII. Używa też pozłacanego pastorału Piusa IX, porzucając posrebrzany Pawła VI. Powrócił wysoki tron, podobnie jak paliusz sprzed czasów Jana Pawła II, a krzyż podczas ceremonii papieskich stoi na środku ołtarza. Zmianom tych symboli i szat liturgicznych towarzyszą zmiany samej Eucharystii.
Najbardziej doniosła zdaniem Galeazziego dotyczy sposobu udzielania komunii. Jak podkreśla „La Stampa”, ostatniej niedzieli podczas mszy celebrowanej z okazji święta patronów Rzymu apostołów Piotra i Pawła papież podawał hostię do ust klęczącym wiernym. W rzeczywistości Benedykt XVI udzielał komunii w ten sposób już 22 maja podczas mszy przed bazyliką św. Jana na Lateranie, jak również w połowie czerwca podczas pielgrzymki do Brindisi. Przedtem podczas papieskich mszy komunia udzielana była stojącym wiernym, zazwyczaj do ust, choć również na rękę.
Rezygnacja z udzielania komunii na rękę to kolejny dowód zwrotu w stronę tradycji
Te wszystkie zmiany w wywiadzie dla watykańskiego dziennika „L’Osservatore Romano” skomentował ceremoniarz papieski prałat Guido Marini, sprawujący swą funkcję od października ubiegłego roku. Stwierdził, że udzielanie komunii do ust klęczącym wiernym podkreśla prawdę o realnej obecności Chrystusa w Eucharystii, pomaga wiernym w adorowaniu sakramentu i pomaga w przywróceniu mistycznej tajemnicy. Zdaniem prałata papież będzie już zawsze stosował tę formę, rezygnując z komunii na rękę. Marini podkreślił, że komunię na rękę wprowadzono indultem, czyli ta forma jest odstępstwem od normy. Zaznaczył jednak, że nadal można stosować tę formę tam, gdzie Konferencja Biskupów za zgodą Watykanu na to zezwala.
Udzielanie komunii na rękę (stosowane w Kościele do IX w.) rozpowszechniło się w krajach zachodniej Europy i Afryki po Soborze Watykańskim II. W Polsce decyzją Konferencji Episkopatu formę tę można stosować od 2005 r. Przed jej podjęciem protestowały niektóre środowiska katolickie, m.in. Christianitas.