Zdecydowała tak Brytyjska Rada Standardów w Reklamie (ASA), która zabroniła dyskotece Club Fire w Ipswich używania wizerunku Jana Pawła II na swoich ulotkach i plakatach. Wcześniej miejscowa Rada ds. Równości Rasowej (ISCRE) złożyła skargę na zarządców klubu.

Jak napisał wczoraj „Daily Telegraph”, rada zareagowała w ten sposób na falę protestów miejscowych katolików i społeczności polskiej. Dyskoteka reklamowała poniedziałkowe zabawy, nazywane Berserker, ulotkami przedstawiającymi papieża w objęciach na wpół rozebranej blondynki podobnej do Paris Hilton i z piwem w ręku.

Fotomontaż został tak zrobiony, że odnosiło się wrażenie, iż papież i blondynka mają zamiar się pocałować. Zdaniem miejscowych katolików i Polaków ulotki nie tylko obrażały uczucia religijne, ale miały też antypolski podtekst. – To bardzo obraźliwe. Jestem zaszokowana, że dyskoteka wykorzystała wizerunek Jana Pawła II w taki sposób – powiedziała Sheila Soltysik, sekretarz Klubu Polskiego w Ipswich, cytowana przez „The Daily Telegraph”.

Podobnego zdania jest Rada ds. Równości Rasowej. – Użycie wizerunku zmarłego papieża Polaka było wyraźnie obraźliwe. Uważamy, że dyskryminacja na tle wyznaniowym jest równie odrażająca jak każda inna – uzasadnia złożenie skargi członkini rady Jane Basham. Według niej właściciele klubu, posługując się taką strategią reklamową, świadomie obrażali Polaków.

Przedstawiciele agencji reklamowej odpowiedzialnej za przygotowanie ulotek ani menedżerowie dyskoteki nie przeprosili za reklamę.