Zgodnie z planem rozwoju infrastruktury, ogłoszonym przez panią prezydent, w najbliższych 25 latach rząd udzieli koncesji wartych 133 mld reali (ok. 200 mld zł) na budowę szlaków komunikacyjnych. Jak podał dziennik „Correio Braziliense", 7,5 tys. km dróg i 10 tys. km linii kolejowych ma być przekazanych w ręce prywatne. Jednocześnie pani prezydent zaprzeczyła, jakoby plan prowadził do prywatyzacji dróg i kolei.
Przedsiębiorcy przyjęli projekt z entuzjazmem. – Kraj potrzebuje kolei – powiedział Eduardo Eugenio Gouvea Vieira, prezes Federacji Przemysłu Stanu Rio de Janeiro (Firjan).
Zdaniem analityków zamiary pani prezydent dotyczące rozbudowy brazylijskiej infrastruktury to jasny znak i zachęta dla inwestorów krajowych i zagranicznych, a także najbardziej ambitny plan inwestycji od 2003 roku, kiedy władzę objął poprzednik i towarzysz partyjny obecnej szefowej państwa, lewicowy prezydent Luiz Inácio Lula da Silva.
Ponieważ Brazylia chce grać pierwsze skrzypce w gronie wschodzących gospodarek BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, RPA), w przyszłym roku będzie organizować Światowe Dni Młodzieży, w roku 2014 piłkarskie mistrzostwa świata, a dwa lata później Igrzyska Olimpijskie, pani prezydent nie zamierza odkładać zmian na później.
Ale zrealizowanie ambitnych planów nie będzie łatwe, mimo że południowoamerykański olbrzym jest największym po Chinach rynkiem wschodzącym, który pod względem wartości PKB wyprzedził Wielką Brytanię i zajmuje obecnie szóste miejsce w świecie. W tym roku wzrost gospodarczy wyniesie w Brazylii niecałe 2 proc. To czterokrotnie mniej niż w 2010 roku i trzykrotnie mniej, niż wynosi wzrost np. w Chile. Jednym z powodów jest to, że na założenie firmy w Chile, gdzie wojskowa junta generała Augusto Pinocheta wprowadziła do gospodarki zasady wolnościowe obowiązujące do dziś, na załatwienie formalności potrzeba siedem dni. W Brazylii sprawy urzędowe zabierają początkującemu przedsiębiorcy 119 dni. W efekcie wśród 183 państw, w których Bank Światowy badał łatwość prowadzenia interesów, Chile zajmuje miejsce 39., a Brazylia – 126.