Pobudowany w I w. n.e. amfiteatr Flawiuszów przestał pełnić swoje funkcje w VI w. (w 523 r. odbyły się tam ostatnie igrzyska) i praktycznie stał się kamieniołomem, podobnie jak wiele innych rzymskich budowli antyku. Marmurowe płyty i bloki trawertynu posłużyły jako materiał budowlany wielu kościołów i pałaców (m.in. Palazzo Barberini). Procederu zakazał dopiero w połowie XVIII w. papież Benedykt XIV.

W swej długiej historii Koloseum było cmentarzem, twierdzą, gościło w podziemiach warsztaty i padało ofiarą trzęsień ziemi. Od czasów Benedykta XIV odbywa się tam nabożeństwo Drogi Krzyżowej.

Dziś rocznie skorupę Koloseum z odsłoniętymi za czasów Mussoliniego trzewiami podziemi odwiedza 6 mln turystów. W 1999 r. odtworzono, używając wyłącznie antycznych technologii, niewielką część podłogi areny (istniała w całości jeszcze nieco ponad 100 lat temu) i sporadycznie, raz na kilka lat, odbywają się tam koncerty. Występowali tam m.in. Paul McCartney, Elton John i Ray Charles.

Prof. Manacorda proponuje, by arenę odbudować w całości i regularnie organizować tam imprezy sportowe (mówił o turniejach zapasów, judo, meczach siatkówki), wystawiać antyczne sztuki i włoskie opery, a także organizować koncerty. Pomysł podchwycił minister kultury Dario Franceschini. Jak stwierdził, to się da zrobić, potrzeba tylko wyobraźni i odwagi. I zlecił fachowcom, by zajęli się sprawą.

Natychmiast rozgorzała ogólnonarodowa dyskusja, co i jak pokazywać w Koloseum. Jedni uważają, że wyłącznie sztukę z najwyższej półki, najlepiej bezpośrednio lub pośrednio nawiązującą do antyku, bo inaczej górę weźmie kicz. Inni argumentują, że trzeba przywrócić tradycje plebejskie i organizować tam również imprezy sportowe.

Najdalej poszedł Amerykanin włoskiego pochodzenia James Palotta, właściciel klubu piłkarskiego AS Roma. Zaproponował, by w Koloseum organizować mecze jego drużyny z takimi futbolowymi potentatami, jak Real Madryt, Bayern Monachium czy FC Barcelona, i sprzedawać transmisje telewizyjne w systemie pay-per-view, na czym wszyscy, z władzami miejskimi na czele, mogą zbić fortunę. Problem techniczny jest taki, że wpisując w elipsę areny boisko piłkarskie, trzeba by je mocno przyciąć na rogach.

Obecnie trwa renowacja fasady Koloseum. 40 mln euro wyłożył na to Diego Della Valle, słynny producent trzewików i torebek Tod's, a przy okazji właściciel klubu futbolowego Fiorentina. W zamian za to, że przez kilka lat będzie mógł umieszczać na logo swoich produktów wizerunek rozpoznawalnej na całym świecie budowli. Wszyscy są przekonani, że jeśli w zamian za sfinansowanie odbudowy areny władze Rzymu udostępnią Koloseum do celów reklamowych, w kolejce ustawią się najpotężniejsze firmy na świecie.

To nienowy sposób odnawiania rzymskich i watykańskich zabytków. Słynną renowację fresków Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej sfinansowała japońska telewizja w zamian za reklamę i prawo wyłączności filmowania prac.

Kolumnadę Berniniego na placu św. Piotra, odnowioną na kanonizację Jana Pawła II i Jana XXIII, przeprowadził darmowo w ramach autoreklamy Kärcher, producent maszyn czyszczących.

Autopromocja
Bezpłatny e-book

WALKA O KLIMAT. Nowa architektura energetyki

POBIERZ