Telefon ograniczonego zaufania

Współpraca RPD z TP SA. Marek Michalak nie zadbał, by na dziecięcy telefon zaufania można było dzwonić z innych sieci komórkowych

Aktualizacja: 25.05.2009 03:07 Publikacja: 25.05.2009 03:06

Marek Michalak uruchomił dziecięcy telefon zaufania z wielką pompą w listopadzie 2008 roku

Marek Michalak uruchomił dziecięcy telefon zaufania z wielką pompą w listopadzie 2008 roku

Foto: Forum

Ogólnopolski dziecięcy telefon zaufania rzecznika praw dziecka jest dostępny tylko dla tych dzieci, które mają telefony stacjonarne TP SA albo komórki w Orange (czyli grupy TP).

Marek Michalak, RPD, nie zwrócił się nawet z pismami do wszystkich konkurencyjnych wobec TP SA i Orange operatorów sieci komórkowych, by wsparły działanie telefonu – ustaliła „Rz”. Dzieci, które mają komórki np. w Plusie i wykręcą 0800 12 12 12, usłyszą: „Wybrany numer jest nieprawidłowy”.

– To telefon ograniczonego zaufania. Na uruchomienie numeru, pod który łączy się z wybranych sieci, może sobie pozwolić firma organizująca konkursy, ale nie RPD – ocenia Maciej Osuch, społeczny rzecznik praw ucznia, doradca rzecznika praw obywatelskich.

– Nie można osobom w kryzysie utrudniać dostępu do pomocy psychologicznej. Na takie telefony dzwonią często ci, którzy rozważają popełnienie samobójstwa – dodaje prof. Brunon Hołyst, prezes Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego.

[srodtytul]Priorytet rzecznika[/srodtytul]

Dziecięcy telefon zaufania RPD został uruchomiony z pompą w listopadzie 2008 r. „Stało się to możliwe dzięki doskonałej współpracy z Telekomunikacją Polską” – czytamy na stronie internetowej RPD w komunikacie „Dziecięcy telefon zaufania – współpraca rzecznika z TP SA”.

Michalak podkreśla, że uruchomienie numeru było jego priorytetem. W ubiegły czwartek na konferencji w Fundacji Dzieci Niczyje z okazji Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania numer RPD promowały plakaty oraz plakietki. Nie było na nich jednak informacji, że mogą się tu dodzwonić tylko niektórzy.

[srodtytul]Zaginione pisma?[/srodtytul]

Dlaczego RPD nie zadbał, by pomoc była dostępna dla wszystkich dzieci? – Pracujemy nad tym. Dzieci najczęściej dzwonią ze stacjonarnych telefonów. Można się też z nami skontaktować przez Internet. Oddzwaniamy. Tysiące dzieci korzystają z Internetu – odpowiada „Rz” Michalak.

Z danych GUS wynika jednak, że dostępu do Internetu w domu nie ma ponad połowa rodzin w Polsce. Czy nie lepiej było poprosić innych operatorów o współpracę? – Prosiłem. Odpowiedziały tylko TP SA i Orange – twierdzi rzecznik. Jak i kogo prosił, nie mówi. Po szczegóły odsyła do swego biura.

Marek Żebrowski, dyrektor działu komunikacji społecznej Biura RPD, wyjaśnia, że pisma do operatorów z prośbą o udostępnienie nieodpłatnego numeru wysyłane były w pierwszych dniach urzędowania Michalaka – w sierpniu 2008 r.

„Niestety, z powodu nieobecności pracownika, który zajmował się sprawą, nie umiem powiedzieć, do których operatorów zostały wówczas skierowane pisma, a z którymi np. kontaktowano się telefonicznie. Pozytywnie odpowiedziała Telekomunikacja Polska, która 7 listopada zaproponowała rzecznikowi numer 0800 12 12 12. Oferta ta została przyjęta” – napisał w e-mailu do „Rz” Żebrowski. Nie powiedział, co przez pół roku działania numeru zrobił, by poprawić jego dostępność.

Sprawdziliśmy, czy inni operatorzy wiedzieli o inicjatywie Michalaka. – RPD nie zwrócił się do nas z taką propozycją – zaprzecza Elżbieta Sadowska, rzecznik sieci Plus, i zapewnia: – Jeśli to uczyni, chętnie podejmiemy współpracę.

Polkomtel SA, operator sieci Plus, jest już sponsorem pierwszego bezpłatnego ogólnopolskiego telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, którego obsługą zajmują się psychologowie i pedagodzy Fundacji Dzieci Niczyje. Numer dostępny jest dla wszystkich sieci. Został uruchomiony też w listopadzie 2008 r., ale przy współpracy szefa MSWiA i prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Zbigniew Lazar, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Polskiej Telefonii Cyfrowej sieci Era, również jest zdziwiony informacją Biura RPD. – Polska Telefonia Cyfrowa nie otrzymała pisma od rzecznika praw dziecka w poniższej sprawie – odpowiada. – Ostatnia korespondencja od rzecznika pochodzi z lipca 2008 r., ale dotyczy innego tematu.

Co o funkcjonowaniu telefonu RPD sądzi TP SA? – TP bezpłatnie udostępniła rzecznikowi praw dziecka linię 0800 i zagwarantowała pokrywanie kosztów połączeń w sieci własnej oraz sieci Orange. TP nie decyduje o cenach usług innych operatorów – odpowiada rzecznik grupy TP Wojciech Jabłczyński.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorek

[mail=r.czeladko@rp.pl]r.czeladko@rp.pl[/mail], [mail=i.kacprzak@rp.pl]i.kacprzak@rp.pl[/mail][/i]

Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie zapewnia Polaków: Nie jesteśmy przeciwko wam
Społeczeństwo
Znamy Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Co oznacza "sigma"?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Społeczeństwo
53-letnia kobieta została raniona w głowę. W okolicy policjanci ćwiczyli strzelanie