Reklama

Polska: ziemia obiecana dla imigrantów

- Jeśli chodzi o asymilację imigrantów, to najszybciej przebiega ona w przypadku młodych osób, które mają polskie korzenie i skończyły w Polsce szkołę - mówi dr Marta Kindler, socjolog z Ośrodka Badań nad Migracjami UW

Aktualizacja: 23.08.2017 21:32 Publikacja: 22.08.2017 23:28

Polska: ziemia obiecana dla imigrantów

Foto: materiały prasowe

Rzeczpospolita: Dane Urzędu ds. Cudzoziemców pokazują, że coraz więcej osób ze wschodu, które mają polskie korzenie i są w posiadaniu Karty Polaka, stara się o stały pobyt w Polsce. Co ich motywuje?

Marta Kindler: Przyczyn jest wiele. Z reguły są one bardzo pragmatyczne. Karta Polaka traktowana jest nieco instrumentalnie, co zresztą zrozumiałe. Jest ona gwarantem łatwego wjazdu do Polski, dostępu do rynku pracy; dzięki niej imigranci mogą dostać wizę krajową, uprawniającą do wielokrotnego przekraczania granicy. Posiadając Kartę Polaka, mamy dostęp do opieki zdrowotnej czy możliwość założenia własnej działalności gospodarczej na takich samych warunkach jak Polacy. Ponadto upraszcza ona drogę do uzyskania obywatelstwa, o które z kartą w ręku można się ubiegać już po roku pobytu w naszym kraju.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Społeczeństwo
Po rocznej przerwie Instytut Pileckiego znowu honoruje Polaków
Społeczeństwo
Poseł interweniuje w sprawie Sary „reporterki”. Zarzuca szkole „psychiczne znęcanie się”
Społeczeństwo
Państwo w państwie. Rodzina Mai z Mławy walczy z grecką administracją
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Społeczeństwo
Projekt o zmianie czasu utknął w Sejmie, więc znów musimy przestawić zegarki
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama