Czas na rewolucję

Technologię w postaci tabletu o nazwie Presto zapewnia firma E la Carte założona przez Rajata Suriego. Na pomysł nowego rozwiązania dla gastronomii wpadł pewnego razu po tym, jak w pewnej restauracji kelner nie mógł w łatwy sposób podzielić rachunku dla ośmiu osób. Suri uświadomił sobie, że restauracje pozostają miejscami o zbyt skostniałych na nowoczesne warunki zasadach. Postanowił wprowadzić technologię także i do nich.

W restauracji Inamo w londyńskiej dzielnicy Soho od sześciu lat można korzystać z inteligentnego systemu E-Table. Za jego pomocą można sterować oświetleniem stolika oraz zapłacić bez konieczności wołania kelnera. Według założycieli Noela Hunwicka i Daniela Pottera można wyjść nawet po 30 sekundach od zjedzenia wszystkiego zamiast czekać standardowe 5 minut na rachunek.

Dzięki technologii od firmy Ziosk czas przy stoliku w restauracji uprzyjemnia tablet będący na wyposażeniu lokalu. John Regal, założyciel startupu przyznaje, że restauracje starają się przyciągnąć uwagę swoich klientów na tzw. piątym ekranie, kolejnym po telewizorach, komputerach, smartfonach i tabletach, nowoczesnym urządzeniu, z którego klient nowej ery może chcieć korzystać. Na ekranie Ziosk można pograć w gry, sprawdzić menu, a także połączyć się z internetem. Obecnie korzysta z takich urządzeń ponad 1500 lokali, drugie tyle zamówień czeka na realizację do końca roku.

Wiele pól wciąż do usprawnienia

Na usprawnienie czeka także tradycyjna obsługa, technologia może przydać się w postaci przenośnych czytników do kart kredytowych używanych na szeroką skalę (według analiz rynku to wciąż mało popularne rozwiązanie za oceanem) oraz przy przyspieszaniu podawania dań. Można także eksperymentować z nowinkami ingerującymi w design restauracji. Ukraińska firma Interactive Restaurant Technologies proponuje stoliki z dotykowymi blatami pokrywane wzmacnianym szkłem, któremu nie straszna jest gastronomiczna codzienność.

W Polsce takie rozwiązania nie są jeszcze popularne. W ubiegłym roku po odnowieniu jeden z warszawskich lokali sushi - Sakana - zaproponował swoim gościom możliwość korzystania z interaktywnej aplikacji zainstalowanej na tabletach Samsung Galaxy. Dzięki niej można było dowiedzieć się więcej o potrawach, dobrać do jedzenia odpowiednie wino oraz poznać aktualne plany marketingowe restauracji.