Swoboda przyznana gminom przepisami art. 86 ust. 2h ustawy o VAT ma umożliwić wybór sposobu określenia proporcji najbardziej odpowiadającego specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych nabyć. Samorządy nie mają obowiązku stosowania wzorów z rozporządzenia – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie.
Wniosek o interpretację
Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w zakresie podatku VAT. We wniosku wskazała, że świadczy usługi w zakresie dostawy wody na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji oraz dostarcza wodę do własnych jednostek organizacyjnych, w tym do budynku urzędu. Realizacja tych czynności następuje przy wykorzystaniu infrastruktury wodociagowej, w odniesieniu do której gmina ponosi wydatki związane z bieżącym utrzymaniem, jak również planuje wydatki na rozbudowę i modernizację. Ponieważ związane z tym zakupy służą zarówno działalności opodatkowanej VAT jak i działalności tzw. niepodlegającej opodatkowaniu, gmina przyjęła, że przysługiwać jej będzie częściowe odliczenie podatku VAT naliczonego. Zastanawiała się jednak, w jaki sposób powinna obliczyć stosowaną w tym celu proporcję, tj.:
- czy będzie miała prawo zastosować klucz odliczenia inny niż wynikający z rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r., a jeśli tak, to
- czy kluczem tym może być udział liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do odbiorców zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT) w liczbie metrów sześciennych wody ogółem (tj. dostarczonej do odbiorców zewnętrznych i na potrzeby własne gminy).
Sama stanęła na stanowisku, że tak ustalony klucz jest poprawny i to on najbardziej precyzyjnie i najrzetelniej odzwierciedlać będzie faktyczny sposób wykorzystania infrastruktury. Argumentowała, że udział ilości metrów sześciennych wody dostarczonej do odbiorców zewnętrznych w całkowitej ilości metrów sześciennych wody dostarczonej przy wykorzystaniu infrastruktury wynosi około 98 proc., podczas gdy prewspółczynnik obliczony w sposób przewidziany w rozporządzeniu plasuje się u niej na poziomie ok. 5 proc. Przy czym jego kalkulacja bierze pod uwagę na przykład wysokość dochodów z podatku od nieruchomości i opłaty skarbowej, wysokość dochodów z udziału gminy w podatkach dochodowych i inne podobne kategorie, z których większość nie ma żadnego związku z wykorzystaniem infrastruktury. Pomija natomiast aspekt pomiaru ilości wody faktycznie dostarczonej i wykorzystanej dla jednych czy drugich celów. W jej ocenie, to ten właśnie klucz odzwierciedla rzeczywiste wykorzystywanie infrastruktury do działalności podlegającej i niepodlegającej VAT.