Reklama

O jaką kwotę rada gminy może obniżyć wynagrodzenie wójtowi

Decyzja o wysokości pensji zarządcy gminy należy do jej organu stanowiącego. Sąd może kontrolować prawidłowość korekty w dół, ale nie może wchodzić w kompetencje gminy.

Publikacja: 15.11.2018 01:00

O jaką kwotę rada gminy może obniżyć wynagrodzenie wójtowi

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Wkrótce zacznie się ustalanie wysokości pensji wybranym w ostatnich wyborach wójtom, burmistrzom i prezydentom. Jednak ustalone wynagrodzenie nie każdemu zarządcy gminy jest dane na zawsze. Czasem może być ono obniżone.

Czytaj także: Ustalenie wynagrodzenia wójta to kompetencje rady gminy

Prawo do zmiany...

Przepis art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym stanowi, że ustalanie wynagrodzenia wójta należy do właściwości rady gminy. W związku z tym – jak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 listopada 2004 r. (OSK 873/04) – do rady gminy należy również zmiana wynagrodzenia pracownika samorządowego. Odebranie radzie prawa do ustalenia wynagrodzenia poprzez jego zmianę w zależności od ilości i jakości świadczonej pracy podważałoby jej ustawowe kompetencje.

Podobną argumentację zaprezentował Sąd Najwyższy w wyroku z 20 czerwca 2001 r. (I  KN 488/00, OSNP 2003 Nr 10, poz. 242). Wskazał, że pracodawca zatrudniający pracownika samorządowego z wyboru ma możliwość swobodnego ustalania wysokości jego wynagrodzenia w granicach określonych ustawą i wykonawczymi przepisami rozporządzenia.

... oraz oceny pracy

Organem uprawnionym do oceny jakości pracy świadczonej na stanowisku z wyboru jest organ stanowiący gminy. Rada gminy ma zatem prawo oceniać jakość pracy świadczonej przez wójta, zaś przepisem kompetencyjnym jest tu art. 4 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

Reklama
Reklama

Z kolei art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym przyznaje radzie uprawnienie do kształtowania wynagrodzenia w znaczeniu materialnoprawnym. To właśnie na tej podstawie organ stanowiący gminy może jednostronnie zmienić (obniżyć) wynagrodzenie.

Jednostronna decyzja

Powstaje pytanie, czy zmiana stosunku pracy z wyboru w zakresie warunków wynagradzania (obniżenie pensji) wymaga dla swej skuteczności w każdym przypadku zgodnego oświadczenia woli stron (art. 11 k.p.). Odpowiedź jest negatywna. Przyjmuje się bowiem, że umieszczenie regulacji prawnej dotyczącej ustalania wynagrodzenia wójta w samorządowej ustawie ustrojowej (art. 18 ust. 2 pkt 2) i przyznanie radzie gminy kompetencji do podejmowania rozstrzygnięć w tym zakresie oznacza, że ten element stosunku pracy wójta jest definiowany jednostronnym władczym oświadczeniem woli organu stanowiącego gminy, działającego za pracodawcę (art. 31 k.p.).

Kwestię ustalania wynagrodzenia wójta reguluje w sposób wyczerpujący art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Konsekwencją całościowej regulacji z tego przepisu jest panująca w doktrynie i orzecznictwie zgoda, że do stosunku pracy na podstawie wyboru nie mają zastosowania przepisy k.p. dotyczące zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w szczególności regulujące wypowiedzenie warunków pracy i płacy (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 1997 r., II SA 941/97, PP 1998 nr 1, s. 42, wyrok Sądu Najwyższego z 4 grudnia 1979 r., I PR 93/79, OSNCP 1980 Nr 6, poz. 122, uchwała Sądu Najwyższego z 18 lutego 1994 r., I PZP 60/93, PiZS 1994 nr 7, s. 78).

Kontrola sądu...

Mimo tak jednoznacznych uprawnień rady gminy, jej decyzja nie pozostaje poza kontrolą sądu lub oceną w trybie nadzoru sprawowanego przez wojewodę (wyrok SN z 3 października 2008 r., II PK 30/08).

Jednak kontrola sądu powszechnego w zakresie oceny zmiany wynagrodzenia wójta jest ograniczona tylko do funkcji gwarancyjnej przepisów płacowych, a więc do oceny, czy ustalone na nowo wynagrodzenie mieści się w granicach bezwzględnie obowiązujących przepisów – stawek minimalnych i maksymalnych, wysokości wynagrodzeń wynikających z przepisów prawa dotyczącego wynagrodzeń samorządowców oraz ewentualnego naruszenia przepisów o zakazie dyskryminacji i równym traktowaniu pracowników w zatrudnieniu.

... w ograniczonym zakresie

Sąd nie ma natomiast umocowania do sprawdzenia, czy wynagrodzenie wójta spełnia wymagania z art. 78 § 1 k.p. – a zatem, czy odpowiada ono w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także czy uwzględnia ilość i jakość świadczonej pracy.

Reklama
Reklama

Jest tak po pierwsze dlatego, że przepisy kodeksu cywilnego odnoszące się do ustalenia wysokości wynagrodzenia nie znajdują zastosowania w przypadku pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru. Po drugie – ustalanie tej wysokości w przewidzianych prawem granicach należy wyłącznie do rady gminy jako organu stanowiącego gminy. Tylko ten organ, a nie sąd, ma prawo oceniać czynniki wpływające na wysokość wynagrodzenia, takie jak m.in. jakość i ilość świadczonej pracy. Przyjęcie innej interpretacji prowadziłoby do sytuacji, w której ostatecznie to sąd, a nie rada gminy, oceniałby, jakie wynagrodzenie (w ramach obowiązujących przepisów) należy się wójtowi za wykonywana pracę zgodnie art. 78 § 1 k.p. Taka interpretacja doprowadziłaby do tego, że uprawnienia rady gminy w tym zakresie miałyby charakter iluzoryczny. Jej decyzja zawsze mogłaby bowiem zostać podważona. ?

Rafał Krawczyk sędzia Sądu Okręgowego w Toruniu

Ciekawym argumentem podnoszonym przez samorządowców, których pensje są korygowane w dół, jest zarzut dyskryminacji płacowej z powodów politycznych z powołaniem się na art. 18 § 2 k.p. i art. 113 k.p. Sąd Najwyższy w swym orzecznictwie wyraża pogląd, że co do zasady trzeba się zgodzić, że obniżenie wynagrodzenia jedynie z powodu poglądów politycznych stanowi dyskryminację w zatrudnieniu. Dyskryminacja (art. 113 k.p.), w odróżnieniu od „zwykłego" nierównego traktowania (art. 112 k.p.; por. wyrok SN z 11 kwietnia 2018 r., III PK 33/17), oznacza nieusprawiedliwione obiektywnymi powodami gorsze traktowanie pracownika ze względu na niezwiązane z wykonywaną pracą cechy lub właściwości dotyczące go osobiście i istotne ze społecznego punktu widzenia, przykładowo wymienione w art. 183a § 1 k.p., bądź ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy (postanowienie SN z 7 stycznia 2014 r., I PK 174/13). W praktyce trudno byłoby jednak podnieść tego typu argumenty przez wójta (prezydenta, burmistrza), szczególnie, że jest on jedynym pracownikiem zajmującym na terenie gminy tego rodzaju stanowisko.

>Bez gwarancji warunków zatrudnienia

Ustawa o pracownikach samorządowych nie reguluje kwestii zmiany (obniżenia) wysokości wynagrodzenia pracownika samorządowego z wyboru. Sąd Najwyższy w wyroku z 9 czerwca 2008 r. (II PK 330/07, OSNP 2009 nr 21-22, poz. 278) uznał jednak, że nie oznacza to niedopuszczalności zmiany wysokości wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przez radę gminy (radę miasta) w okresie trwania jego mandatu. Przepisów gwarantujących stabilność warunków zatrudnienia wójta (wynagrodzenia) nie zawiera bowiem ani ustawa o samorządzie gminnym, ani o pracownikach samorządowych, ani kodeks pracy.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama