Urzędnik musi być wykształcony

Na kierowniczych stanowiskach można zatrudnić jedynie osoby posiadające tytuł licencjata, magistra lub inżyniera. Ponadto niektóre piastować mogą jedynie osoby legitymujące się określonym wykształceniem: ekonomicznym bądź prawniczym

Aktualizacja: 03.02.2009 06:20 Publikacja: 03.02.2009 06:00

Urzędnik musi być wykształcony

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Wymagania kwalifikacyjne określają przepisy [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych[/link].

Najważniejszy w tej kwestii jest art. 6, w którym określono wymagania, jakie spełniać muszą wszyscy pracownicy samorządowi, czyli nie tylko ci, który są zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych. Zgodnie z jego treścią pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim, ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych, a także posiada kwalifikacje wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że [b]ustawa przyznaje kierownikowi samorządowego zakładu pracy kompetencje do wskazania stanowisk, na których mogą być zatrudnieni niemający obywatelstwa polskiego mieszkańcy Unii Europejskiej [/b]oraz obywatele innych państw, którym na podstawie odrębnych przepisów (umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego) przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 11 ust. 2 ustawy).

[srodtytul]Na stanowiskach urzędniczych[/srodtytul]

Poza wymienionymi powyżej wymaganiami trzeba spełniać jeszcze kilka dodatkowych. Po pierwsze trzeba mieć odpowiednie wykształcenie. Szeregowemu urzędnikowi wystarczy średnie. Aby znaleźć zatrudnienie na stanowisku kierowniczym, trzeba się legitymować dyplomem ukończenia studiów wyższych pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów ustawy o szkolnictwie wyższym.

Ponadto osoba zatrudniona na stanowisku kierowniczym powinna posiadać odpowiedni staż pracy, wynoszący co najmniej trzy lata. [b]Nowością jest możliwość zatrudnienia na tych stanowiskach osób, które przez co najmniej trzy lata prowadziły działalność gospodarczą, [/b]pod warunkiem że jej charakter jest zgodny z wymaganiami na danym stanowisku.

Pamiętać również należy, że każdy samorządowy urzędnik musi się cieszyć nieposzlakowaną opinią. Nie można również zatrudnić na tych stanowiskach osoby skazanej prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. [b]Zakaz zatrudniania trwa do czasu zatarcia skazania, czyli przez cały okres, w którym nazwisko określonej osoby figuruje w Krajowym Rejestrze Karnym.[/b] Skazanych nie można również zatrudnić na podstawie wyboru (np. wójt, starosta, marszałek) oraz powołania (skarbnik gminy powiatu, albo województwa, zastępca wójta).

[srodtytul]Dla sekretarza i skarbnika...[/srodtytul]

Na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w urzędzie gminy (marszałkowskim), starostwie, samorządowych jednostkach organizacyjnych czy w biurach związków JST. W tym co najmniej dwa lata musi mieć przepracowane na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach lub w innych jednostkach sektora finansów publicznych. Powinna ona również spełniać wymagania stawiane kandydatom na kierownicze stanowiska urzędnicze.

Wymagania kwalifikacyjne dla skarbnika nie zostały zawarte w ustawie o pracownikach samorządowych. Określa je ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, a konkretnie jej art. 45 ust. 2 pkt 4. Zgodnie z jego treścią skarbnikiem (głównym księgowym budżetu) może być osoba, która ukończyła:

- ekonomiczne jednolite studia magisterskie;

- ekonomiczne wyższe studia zawodowe;

- uzupełniające studia ekonomiczne magisterskie lub

- ekonomiczne studia podyplomowe.

Skarbnik musi się również legitymować trzyletnią praktyką zawodową w księgowości.

Na tym stanowisku zatrudnić można ponadto osobę, która ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i ma co najmniej sześcioletnią praktykę w księgowości.

[srodtytul]... oraz kierownika USC[/srodtytul]

Ustawowym kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jednocześnie ustawa – Prawo o aktach stanu cywilnego zakłada obowiązek zatrudnienia innego niż wójt kierownika tego urzędu. Istnieje on w gminach liczących więcej niż 50 tys. mieszkańców.

Przepisy tej ustawy określiły również wymagania kwalifikacyjne, jakie spełniać ma kandydat na to stanowisko (nie dotyczą one wójta). Zgodnie z art. 6a tej ustawy na stanowisku kierownika USC (jego zastępcy) można zatrudnić osobę, która ma polskie obywatelstwo, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne oraz cieszy się nieposzlakowaną opinią. Kandydat powinien również cieszyć się dobrym zdrowiem, pozwalającym mu wykonywać obowiązki zawodowe, a także posiadać wyższe wykształcenie prawnicze lub administracyjne.

[ramka][b]Rzecznik konsumentów[/b]

Kandydat do pracy na tym stanowisku musi mieć wykształcenie wyższe, preferowane jest prawnicze albo ekonomiczne, oraz pięcioletnią praktykę zawodową. [/ramka]

[ramka][b]GPP>uwaga [/b]

Osoba bez obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa, jeżeli jej znajomość języka polskiego jest potwierdzona dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej.[/ramka]

[ramka][b]GPP>uwaga [/b]

Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie powołania (skarbnikiem) może być osoba, która ma kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Rygorystyczny wymóg posiadania wyższego wykształcenia dotyczy – zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z 21 listopada – jedynie pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych na podstawie umowy o pracę.[/ramka]

[ramka][b]Nie tylko magister[/b]

Studiami wyższymi pierwszego stopnia są studia licencjackie lub inżynierskie, umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności w określonym zakresie kształcenia, przygotowujące do pracy w określonym zawodzie, kończące się uzyskaniem tytułu licencjata lub inżyniera.

Studiami wyższymi drugiego stopnia są studia magisterskie, umożliwiające uzyskanie specjalistycznej wiedzy w określonym zakresie kształcenia, jak również przygotowujące do twórczej pracy w określonym zawodzie, kończące się uzyskaniem tytułu magistra albo tytułu równorzędnego.

Jednolite studia magisterskie to takie, na które przyjmowani są kandydaci mający świadectwo dojrzałości, umożliwiające uzyskanie specjalistycznej wiedzy w określonym zakresie kształcenia, jak również przygotowujące do twórczej pracy zawodowej, kończące się uzyskaniem tytułu magistra albo tytułu równorzędnego; ich ukończenie umożliwia ubieganie się o przyjęcie na studia trzeciego stopnia (doktoranckie). [/ramka]

Wymagania kwalifikacyjne określają przepisy [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych[/link].

Najważniejszy w tej kwestii jest art. 6, w którym określono wymagania, jakie spełniać muszą wszyscy pracownicy samorządowi, czyli nie tylko ci, który są zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych. Zgodnie z jego treścią pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim, ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych, a także posiada kwalifikacje wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że [b]ustawa przyznaje kierownikowi samorządowego zakładu pracy kompetencje do wskazania stanowisk, na których mogą być zatrudnieni niemający obywatelstwa polskiego mieszkańcy Unii Europejskiej [/b]oraz obywatele innych państw, którym na podstawie odrębnych przepisów (umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego) przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 11 ust. 2 ustawy).

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara