5) sporządzanie sprawozdań finansowych;
6) gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
7) poddanie badaniu i ogłoszenie sprawozdań finansowych w przypadkach przewidzianych ustawą.
[srodtytul]Czy sprawozdanie podlega badaniu przez biegłego rewidenta ?[/srodtytul]
Z artykułu 80 ustęp 1 ustawy o rachunkowości wynika, że rachunkowość jednostki budżetowej, w tym urzędu gminy, gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej, zakładu budżetowego nie obejmuje: sporządzania sprawozdań finansowych oraz poddania badaniu i ogłaszaniu sprawozdań finansowych w przypadkach przewidzianych ustawą. Jednostki bowiem, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości nie sporządzają sprawozdań finansowych, o których mówi rozdział 5 ustawy o rachunkowości, nie sporządzają sprawozdań finansowych jednostek powiązanych, o których mówi rozdział 6 oraz nie mają obowiązku badania i ogłaszania sprawozdań finansowych, o których mówi rozdział 7 ustawy o rachunkowości. Ustawa o rachunkowości nie zawiera również jasnych delegacji dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych upoważniających do określenia w drodze rozporządzenia aktów wykonawczych normujących rachunkowość gminy. Takie delegacje znajdują się w ustawie o finansach publicznych.
I tu narodził się kolejny problem, gdyż jak wynika z art. 268 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych: roczne sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego, w której liczba mieszkańców, ustalona przez Główny Urząd Statystyczny, na 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie, przekracza 150 tysięcy, podlega badaniu przez biegłego rewidenta.
[b]Ustawa o rachunkowości zwalnia przecież gminy (opisywane wyżej problemy dotyczą analogicznie powiatów i województw) z obowiązku badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta, a nowa ustawa o finansach publicznych ten obowiązek wprowadza, bez uchylenia wciąż przecież obowiązującego art. 80 ust. 1 ustawy o rachunkowości.[/b]
Ustawa o rachunkowości definiuje gminę (odpowiednio powiat i województwo) jako podmiot rachunkowości, a akty wykonawcze opracowywane przez jednego z doradców Ministra Finansów wydawane na podstawie ustawy o finansach publicznych nigdy przecież nie wprowadziły planu kont dla gminy jako osoby prawnej.
Jak zatem ma być spełniony nowy obowiązek badania przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego sporządzanego przecież na podstawie ksiąg rachunkowych gminy, skoro one nie istnieją, nawet pomimo faktu uznania gminy za podmiot rachunkowości w ustawie o rachunkowości? Czy skoro nie istnieją urządzenia księgowe gminy, to choć jedna gmina w Polsce prawidłowo prowadzi swą rachunkowość jako podmiot rachunkowości?
Czy skoro organy podatkowe nadają numery identyfikacji podatkowej gminą jako osobą prawnym, to można ten NIP stosować w księgach urzędu gminy, który jest przecież jednostką budżetową? Przecież skoro gmina stosuje NIP gminy, to powinna używać go wyłącznie w księgach gminy. Tych jednak nikt nie prowadzi.
Czy można zatem w księgach urzędu gminy, tak jak się to dzieje w praktyce, ujmować dokumenty źródłowe w których w pozycji nabywca/wystawca raz widnieje gmina a raz urząd gminy? Urząd gminy jest przecież jednostką budżetową, a nie aparatem pomocniczym organu i ma swoje księgi i zasady rachunkowości określone [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182586]rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U.06.142.1020 z p.zm.)[/link].
[b]Ujmowanie w księgach urzędu gminy dwóch NIP-ów (urzędu i gminy) oznacza przecież, że księgi urzędu są nieprawidłowe. Nieprowadzenie zaś ksiąg gminy przy stosowaniu NIP gminy również oznacza nieprawidłowość zagrożoną konsekwencjami wynikającymi z kodeksu karnego skarbowego czy też z artykułu 77 ustawy o rachunkowości.[/b]
Oby zatem Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów opracowując nowy plan kont dla gmin, powiatów oraz województw przyjrzał się tej sprawie i znalazł odpowiedzi na powyższe pytania.
[ramka][b]Zobacz także [link=http://www.rp.pl/temat/406042.html]inne artykuły z naszego cyklu rachunkowość jednostek samorządu terytorialnego[/link][/b] [/ramka]