Tak wynika z rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody podlaskiego, który uchylił w trybie nadzorczym uchwałę rady gminy Dubicze Cerkiewne w sprawie ustalenia opłat za udostępnianie informacji publicznej. W podstawie prawnej uchwały wskazano dwa przepisy: art. 41 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BD7EE4F8C386C2BA68545D15E08C98A3?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym [/link]oraz na podstawie art. 15 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5DC750B230D6EDF046CC89C973946DE?id=162786/]ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej[/link].
W ocenie organu nadzoru tak podjęta uchwała w rażący sposób narusza obowiązujący porządek prawny, bowiem żaden z powyższych przepisów nie stanowi właściwej podstawy prawnej dla przyjętych uregulowań. Pierwszy z nich stanowi bowiem, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały i w żadnej mierze nie jest on podstawą do ustalenia przez radę opłat za udzielenie informacji publicznej.
Natomiast z drugiego z przywołanych przepisów wynika, że jeżeli udostępnienie informacji publicznej na wniosek wiąże się z koniecznością poniesienia przez podmiot obowiązany do udostępnienia informacji dodatkowych kosztów, to podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
Podmiotem uprawnionym nie może być w powyższym przypadku rada gminy, gdyż żaden z obowiązujących przepisów prawa nie daje jej upoważnienia do takiej działalności.
Podstawa prawna do podjęcia uchwały w powyższym zakresie musiałaby jednoznacznie wynikać z przepisu szczególnego. Artykuł 15 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej nie stanowi takiej delegacji.