Nowelizacja u[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DF3BF4C2879BA0286DC1CE7930E28B12?n=1&id=169569&wid=342605]stawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie[/link], która weszła w życie 12 marca bieżącego roku, wprowadziła nową formę współpracy obywateli z samorządem terytorialnym, która ma służyć rozwiązywaniu problemów ważnych z punktu widzenia mieszkańców i na ich wniosek.
Nosi ona nazwę inicjatywy lokalnej i polega na wspólnej realizacji określonych zadań publicznych, na zasadach określonych w umowie zawartej pomiędzy grupą mieszkańców a jednostką samorządu terytorialnego. Inicjatywa lokalna funkcjonować będzie przede wszystkim na poziomie gmin, ponieważ więzi pomiędzy mieszkańcami a jednostką samorządu terytorialnego są najmocniejsze.
[srodtytul]Trzeba powołać stowarzyszenie[/srodtytul]
Jak wynika z art. 19b ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w ramach inicjatywy lokalnej mieszkańcy jednostki samorządu terytorialnego bezpośrednio bądź za pośrednictwem organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 tej ustawy mogą złożyć wniosek o realizację zadania publicznego do jednostki samorządu terytorialnego, na terenie której mają miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Z przepisu tego wynika zatem, że z wnioskiem o realizację zadań w formie inicjatywy lokalnej mogą wystąpić mieszkańcy bezpośrednio, czyli zorganizowani w celu osiągnięcia określonego celu.