- w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.
W tajemnicy zachować należy ponadto dane zawarte w dokumentacji rachunkowej organu podatkowego (przez tę dokumentację należy uznać dane gromadzone na podstawie rozporządzenia dotyczącego księgowości podatkowej w gminie). A także informacje uzyskane w toku prowadzonych postępowań, od banków oraz pochodzące z innych źródeł.
Są nimi głównie wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, marszałek województwa oraz pracownicy urzędów ich obsługujących. Brzmienie art. 294 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?id=176376]ordynacji podatkowej[/link] uległo zmianie od 1 stycznia 2009 r. poprzez rozszerzenie kręgu osób obowiązanych do przestrzegania tajemnicy.
Aktualnie zobowiązani są do tego pracownicy urzędów obsługujących wójta. W brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r. zakres ten dotyczył pracowników samorządowych służb finansowych i był węższy od dotychczasowego. Warto więc dokonać weryfikacji w tym zakresie, a to ze względu na konieczność posiadania w urzędzie odpowiedniego przyrzeczenia pracownika w formie pisemnej.
W praktyce gminnych organów podatkowych warto również zwrócić uwagę na obowiązek zachowania [b]tajemnicy skarbowej przez osoby odbywające staż, praktykę zawodową lub studencką w gminnym organie podatkowym[/b].
Warto zwrócić uwagę na częsty problem pojawiający się w gminach – żądania przez radnych udostępnienia określonych danych podatkowych, np. decyzji przyznających ulgi podatkowe. Radni nie są uprawnieni do kontroli takich danych. Przepisy ordynacji podatkowej nie wymieniają ich jako osób, którym można ujawnić dane objęte tajemnicą skarbową, a ponadto nie mają uprawnień kontrolnych w zakresie przyznawanych ulg podatkowych na indywidualne wnioski podatników.