Urzędnicy sterują konkursami

Trzy czwarte samorządów narusza zasady naboru pracowników

Aktualizacja: 26.11.2010 02:45 Publikacja: 26.11.2010 00:31

Tak wynika z informacji NIK o wynikach naboru pracowników na stanowiska urzędnicze w jednostkach samorządu terytorialnego, która była wczoraj rozpatrywana przez Sejmową Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

– Wykryte przez NIK nieprawidłowości polegają głównie na stwarzaniu pozorów stosowania otwartego i konkurencyjnego naboru, a w

rzeczywistości sterowaniu przebiegiem konkursów tak, by zwiększyć szanse konkretnych kandydatów – relacjonował Jacek Kościelniak, wiceprezes NIK.

Manipulowanie przebiegiem rekrutacji odbywa się najczęściej poprzez ustalanie kryteriów nieadekwatnych do zadań realizowanych na obsadzanych stanowiskach, za to odpowiadających kwalifikacjom preferowanych kandydatów. W efekcie np. do wydziału współpracy z zagranicą przyjmowano osobę, która nie znała żadnego języka obcego.

Nieprawidłowości wykryto też w naborze wewnętrznym.

– Artykuł 12 ustawy o pracownikach samorządowych jest na tyle nieprecyzyjny, że może prowadzić do awansowania na stanowiska urzędnicze pracowników samorządowych innych niż urzędnicy bez zastosowania procedury otwartego i konkurencyjnego naboru – tłumaczył Jacek Kościelniak.

Pojęcie pracownika samorządowego jest szerokie i obejmuje poza stanowiskami urzędniczymi także stanowiska doradców, asystentów oraz pracowników pomocniczych. Nie naruszając ustawy, można więc zatrudnić gońca i po krótkim czasie bez procedury naboru przenieść go na stanowisko urzędnicze.

– Należałoby zrezygnować w ogóle z naboru wewnętrznego. Zawsze powinna być przeprowadzana procedura konkursowa – postulowała poseł Grażyna Ciemniak.

Kontrola ujawniła także praktykę zatrudniania urzędników na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych można ich zatrudniać tylko na zasadzie wyboru, powołania lub umowy o pracę. Podpisując umowę o dzieło lub umowę-zlecenie, urzędy unikały konieczności przeprowadzania konkursów.

W więcej niż połowie skontrolowanych urzędów odnotowano uchybienia formalne. Dotyczyły przede wszystkim niepełnej treści ogłoszeń o naborze i niedochowania terminów ich publikacji.

[i]Więcej o naborze urzędników

[link=http://rp.pl/samorzad]rp.pl/samorzad[/link][/i]

[i]kwa[/i]

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”