Reklama

przeatrgi na nowe tory

W tym roku PKP PLK zamierza ogłosić 77 przetargów na modernizację torów wartych 9,9 mld zł

Publikacja: 04.03.2011 03:58

Plany inwestycyjne urzędów

Plany inwestycyjne urzędów

Foto: Rzeczpospolita

Do 2014 roku wydatki na nowe tory będą wynosić 4,6 mld zł rocznie. – Jak wynika z naszych szacunków, później nakłady na infrastrukturę mają wzrosnąć do ok. 8 mld zł do roku 2020. Potem czeka nas spadek wydatków na kolej – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Faktury, które wykonawcy będą wystawiać spółce PKP PLK, odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów, to efekt przetargów rozstrzyganych głównie w ubiegłym roku.

W tym planowane jest rozdawanie zadań współfinansowanych z regionalnych programów operacyjnych i kontraktów na odtworzenie torów. – Realizowanych jest już 13 kontraktów wartych w sumie 650 mln zł, z tych współfinansowanych z pieniędzy marszałków – mówi Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. – Pozostałe 12 jest na etapie opracowywania dokumentów lub składania wniosków o dofinansowanie. Większość przetargów będzie ogłoszona jeszcze tym roku – mówi Kuczyński.

Marszałkowie zarezerwowali w swoich programach operacyjnych ok. 1,9 mld zł na regionalne tory, kolejne 500 mln zł ma dołożyć budżet państwa. Faktyczne wydatki będą jednak mniejsze. – Najtańsze oferty były z reguły o ok. 30 proc. niższe niż kosztorysy – wyjaśnia Kuczyński. Do podziału może być jeszcze ok. 1,5 mld zł. Jak wylicza Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK, największymi przetargami do wzięcia w tym roku współfinansowanymi z regionalnych programów operacyjnych będzie modernizacja torów z Redy na Hel, z Gdyni do Kościerzyny czy modernizacja połączenia krakowskiego lotniska Balice z centrum miasta.

W tym roku mają zostać wybrani również wykonawcy prac odtworzeniowych na torach z Wrocławia do Wałbrzycha, z Gliwic do Opola, z Rzeszowa do Medyki i ze Szczecina do Świnoujścia. Wszystkie mają być warte ok. 5 mld zł. Branża jednak do zapowiedzi podchodzi sceptycznie.

Reklama
Reklama

– Mówi się o kolejnych przetargach, ale na razie ich nie widać. A te już ogłoszone rozstrzygane są bardzo powoli – mówi Maciej Radziwłł, prezes Trakcji Polskiej. Jak dodaje, wciąż nie został rozstrzygnięty ten na budowę Lokalnego Centrum Sterowania Iława i Malbork oraz odcinka torów z Wrocławia do Rawicza. Większość kontraktów realizowanych z RPO potrwa do końca 2014 roku – dla podróżnych oznacza to utrudnienia w kursowaniu pociągów. Konieczność wyłączenia linii opóźnia jednak realizację inwestycji.

– Na pozwolenie wejścia na plac budowy na terenie Gdyni czekamy od grudnia. I poczekamy do 15 kwietnia, tymczasem oferty w przetargu na realizację tej inwestycji składaliśmy w sierpniu zeszłego roku. Obecny system jest niewydolny – mówi Zbigniew Jakubas, właściciel Ferroco.

– Kolej potrzebuje sporych nakładów, więc kolejne przetargi prędzej czy później się pojawią – liczy Dariusz Blocher.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Do 2014 roku wydatki na nowe tory będą wynosić 4,6 mld zł rocznie. – Jak wynika z naszych szacunków, później nakłady na infrastrukturę mają wzrosnąć do ok. 8 mld zł do roku 2020. Potem czeka nas spadek wydatków na kolej – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Faktury, które wykonawcy będą wystawiać spółce PKP PLK, odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów, to efekt przetargów rozstrzyganych głównie w ubiegłym roku.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Zawody prawnicze
Przewodnicząca KRS: Wątpliwości budzi rewanżyzm Waldemara Żurka
Edukacja i wychowanie
Egzaminatorzy oblali maturę. Bulwersujący raport NIK
Sądy i trybunały
Awantura o sędzię Krystynę Pawłowicz. Gorąco w Trybunale Konstytucyjnym
Sądy i trybunały
Reforma Trybunału Konstytucyjnego niezgodna z konstytucją. Jest wyrok TK
Prawo w Polsce
Komornik nie może zabrać wszystkiego. Co jest chronione przepisami?
Reklama
Reklama