przeatrgi na nowe tory

W tym roku PKP PLK zamierza ogłosić 77 przetargów na modernizację torów wartych 9,9 mld zł

Publikacja: 04.03.2011 03:58

Plany inwestycyjne urzędów

Plany inwestycyjne urzędów

Foto: Rzeczpospolita

Do 2014 roku wydatki na nowe tory będą wynosić 4,6 mld zł rocznie. – Jak wynika z naszych szacunków, później nakłady na infrastrukturę mają wzrosnąć do ok. 8 mld zł do roku 2020. Potem czeka nas spadek wydatków na kolej – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Faktury, które wykonawcy będą wystawiać spółce PKP PLK, odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów, to efekt przetargów rozstrzyganych głównie w ubiegłym roku.

W tym planowane jest rozdawanie zadań współfinansowanych z regionalnych programów operacyjnych i kontraktów na odtworzenie torów. – Realizowanych jest już 13 kontraktów wartych w sumie 650 mln zł, z tych współfinansowanych z pieniędzy marszałków – mówi Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. – Pozostałe 12 jest na etapie opracowywania dokumentów lub składania wniosków o dofinansowanie. Większość przetargów będzie ogłoszona jeszcze tym roku – mówi Kuczyński.

Marszałkowie zarezerwowali w swoich programach operacyjnych ok. 1,9 mld zł na regionalne tory, kolejne 500 mln zł ma dołożyć budżet państwa. Faktyczne wydatki będą jednak mniejsze. – Najtańsze oferty były z reguły o ok. 30 proc. niższe niż kosztorysy – wyjaśnia Kuczyński. Do podziału może być jeszcze ok. 1,5 mld zł. Jak wylicza Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK, największymi przetargami do wzięcia w tym roku współfinansowanymi z regionalnych programów operacyjnych będzie modernizacja torów z Redy na Hel, z Gdyni do Kościerzyny czy modernizacja połączenia krakowskiego lotniska Balice z centrum miasta.

W tym roku mają zostać wybrani również wykonawcy prac odtworzeniowych na torach z Wrocławia do Wałbrzycha, z Gliwic do Opola, z Rzeszowa do Medyki i ze Szczecina do Świnoujścia. Wszystkie mają być warte ok. 5 mld zł. Branża jednak do zapowiedzi podchodzi sceptycznie.

– Mówi się o kolejnych przetargach, ale na razie ich nie widać. A te już ogłoszone rozstrzygane są bardzo powoli – mówi Maciej Radziwłł, prezes Trakcji Polskiej. Jak dodaje, wciąż nie został rozstrzygnięty ten na budowę Lokalnego Centrum Sterowania Iława i Malbork oraz odcinka torów z Wrocławia do Rawicza. Większość kontraktów realizowanych z RPO potrwa do końca 2014 roku – dla podróżnych oznacza to utrudnienia w kursowaniu pociągów. Konieczność wyłączenia linii opóźnia jednak realizację inwestycji.

– Na pozwolenie wejścia na plac budowy na terenie Gdyni czekamy od grudnia. I poczekamy do 15 kwietnia, tymczasem oferty w przetargu na realizację tej inwestycji składaliśmy w sierpniu zeszłego roku. Obecny system jest niewydolny – mówi Zbigniew Jakubas, właściciel Ferroco.

– Kolej potrzebuje sporych nakładów, więc kolejne przetargi prędzej czy później się pojawią – liczy Dariusz Blocher.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Do 2014 roku wydatki na nowe tory będą wynosić 4,6 mld zł rocznie. – Jak wynika z naszych szacunków, później nakłady na infrastrukturę mają wzrosnąć do ok. 8 mld zł do roku 2020. Potem czeka nas spadek wydatków na kolej – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Faktury, które wykonawcy będą wystawiać spółce PKP PLK, odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów, to efekt przetargów rozstrzyganych głównie w ubiegłym roku.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów