Dodatek specjalny dla każdego

O przyznaniu pracownikowi samorządowemu dodatku specjalnego decyduje pracodawca. To on ustala również jego wysokość

Publikacja: 12.05.2011 05:03

Dodatek specjalny dla każdego

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Ustawa o pracownikach samorządowych

stanowi w art. 36 ust. 5, że pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny.

W praktyce pojawiają się wątpliwości, czy ten składnik wynagrodzenia przysługuje wszystkim, niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy, czy tylko tym, którzy zostali zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, oraz w jakiej wysokości.

Stanowisko w tej sprawie zajęła ostatnio Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach. W piśmie skierowanym do sekretarza gminy Buczkowice (nr WA-0250/10/ 11) jej prezes stwierdził, że dodatek specjalny pracodawca samorządowy może przyznać pracownikom niezależnie od podstawy zatrudnienia. Może być on więc wypłacany nie tylko tym, z którymi podpisano umowy o pracę, ale także tym, z którymi stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru czy powołania (wójt, zastępca wójta, skarbnik).

Prezes katowickiej RIO wyjaśnił ponadto, że dodatek z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań jest fakultatywnym składnikiem wynagrodzenia. Oznacza to, że pracodawca może go danej osobie przyznać, ale nie musi.

Ustawodawca decyzję w tej sprawie pozostawił do jego uznania. Wola pracodawcy decyduje również o tym, w jakiej wysokości zatrudniony dodatek specjalny otrzyma.

Od dodatku specjalnego przyznawanego na podstawie art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych odróżnić należy dodatek specjalny przysługujący wójtom (starostom i marszałkom) na podstawie art. 36 ust. 3 tej ustawy. Ten ostatni składnik wynagrodzenia jest przyznawany obligatoryjnie, co oznacza, że pracodawca (rada) nie może go nikogo pozbawić.

Ustawodawca określił również jego minimalną i maksymalną wysokość. Rozporządzenie płacowe z 18 marca 2009 r. stanowi, że przysługuje on w kwocie wynoszącej co najmniej 20 proc. i nieprzekraczającej 40 proc. łącznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.

Prezydent m.st. Warszawy oraz prezydenci miast powyżej 300 tys. mieszkańców mogą ten dodatek otrzymywać w kwocie nieprzekraczającej 50 proc. ich łącznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.

Podstawa prawna: ustawa z 21 listopada 2008 r. DzU nr 223, poz. 1458

Więcej na temat wynagrodzeń samorządowców

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara