Leasing coraz bardziej popularny w samorządach

Z roku na rok rośnie zainteresowanie samorządów i ich spółek finansowaniem za pośrednictwem leasingu

Publikacja: 24.05.2011 03:36

Leasing znów rośnie

Leasing znów rośnie

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze kilka lat temu samorządy ogłaszały ok. 100 przetargów rocznie dotyczących finansowania poprzez leasing. W ostatnich latach liczba ta wzrosła do kilkuset. Do tego dochodzą przetargi organizowane przez zakłady budżetowe, spółki komunalne czy jednostki budżetowe.

– Jednak leasing to wciąż w wielu miastach nowa forma finansowania. Spodziewamy się, że w najbliższych latach ulegnie to zmianie – podkreśla Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.

– Leasing nie jest dla samorządów pierwszym wyborem, jeśli chodzi o finansowanie inwestycji, perspektywy są jednak obiecujące. Zwłaszcza że podczas kryzysu przekonały się one do tej formy finansowania – dodaje Izabela Bartkowiak, odpowiedzialna w BZ WBK Finanse & Leasing za produkty UE i jednostki samorządu terytorialnego. Nie bez znaczenia jest także to, jak mówi Tomasz Wilk z Deutsche Leasing, że leasing umożliwia samorządom pozyskanie pieniędzy na inwestycje dofinansowywane z programów unijnych. Raty oraz opłata wstępna są bowiem tzw. kosztem kwalifikowanym.

Finansowanie w leasingu, z którego korzystają jednostki samorządu terytorialnego lub ich spółki zależne, dotyczy najczęściej pojazdów przeznaczonych do prac komunalnych i komunikacji miejskiej (np. autobusy, tabor szynowy) oraz sprzętu medycznego dla jednostek publicznych. W przypadku spółek komunalnych dużą popularnością nadal cieszy się leasing operacyjny, który daje możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania, dzięki możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodu całej raty leasingowej. Z leasingu finansowego korzystają głównie zakłady opieki zdrowotnej oraz zakłady komunikacji miejskiej. Z kolei leasing zwrotny stosują najczęściej przedsiębiorstwa komunikacyjne. Może on też dotyczyć nieruchomości.

– Niestety, ograniczenia wynikające ze sprzeczności zapisów dwóch ustaw uniemożliwiają zawieranie transakcji – uważa Mariusz Kurzac. Jak tłumaczy Józef Maćkiw, dyrektor zarządzający Bawag Leasing & Fleet, prawo zamówień publicznych pozwala na stosowanie leasingu zwrotnego. Jednak ustawa o gospodarce nieruchomościami nie daje samorządom takiej możliwości. Problem ten został już przedstawiony w resorcie infrastruktury.

Choć w świetle nowych przepisów (rozporządzenia ministra finansów z grudnia 2010 r.) leasing wpływa na wysokość zadłużenia jednostki, to nadal istnieją – zdaniem leasingodawców – inne zalety tego rozwiązania, m.in. brak konieczności "zamrażania" potrzebnej gotówki. Dodatkowo każdorazowo umowa leasingu jest konstruowana indywidualnie, zarówno jeśli chodzi o długość czasu, na jaki zostaje podpisana, rodzaj leasingu, jak i wysokość rat leasingowych.

 

Jeszcze kilka lat temu samorządy ogłaszały ok. 100 przetargów rocznie dotyczących finansowania poprzez leasing. W ostatnich latach liczba ta wzrosła do kilkuset. Do tego dochodzą przetargi organizowane przez zakłady budżetowe, spółki komunalne czy jednostki budżetowe.

– Jednak leasing to wciąż w wielu miastach nowa forma finansowania. Spodziewamy się, że w najbliższych latach ulegnie to zmianie – podkreśla Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów