Jeszcze kilka lat temu samorządy ogłaszały ok. 100 przetargów rocznie dotyczących finansowania poprzez leasing. W ostatnich latach liczba ta wzrosła do kilkuset. Do tego dochodzą przetargi organizowane przez zakłady budżetowe, spółki komunalne czy jednostki budżetowe.
– Jednak leasing to wciąż w wielu miastach nowa forma finansowania. Spodziewamy się, że w najbliższych latach ulegnie to zmianie – podkreśla Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.
– Leasing nie jest dla samorządów pierwszym wyborem, jeśli chodzi o finansowanie inwestycji, perspektywy są jednak obiecujące. Zwłaszcza że podczas kryzysu przekonały się one do tej formy finansowania – dodaje Izabela Bartkowiak, odpowiedzialna w BZ WBK Finanse & Leasing za produkty UE i jednostki samorządu terytorialnego. Nie bez znaczenia jest także to, jak mówi Tomasz Wilk z Deutsche Leasing, że leasing umożliwia samorządom pozyskanie pieniędzy na inwestycje dofinansowywane z programów unijnych. Raty oraz opłata wstępna są bowiem tzw. kosztem kwalifikowanym.
Finansowanie w leasingu, z którego korzystają jednostki samorządu terytorialnego lub ich spółki zależne, dotyczy najczęściej pojazdów przeznaczonych do prac komunalnych i komunikacji miejskiej (np. autobusy, tabor szynowy) oraz sprzętu medycznego dla jednostek publicznych. W przypadku spółek komunalnych dużą popularnością nadal cieszy się leasing operacyjny, który daje możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania, dzięki możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodu całej raty leasingowej. Z leasingu finansowego korzystają głównie zakłady opieki zdrowotnej oraz zakłady komunikacji miejskiej. Z kolei leasing zwrotny stosują najczęściej przedsiębiorstwa komunikacyjne. Może on też dotyczyć nieruchomości.
– Niestety, ograniczenia wynikające ze sprzeczności zapisów dwóch ustaw uniemożliwiają zawieranie transakcji – uważa Mariusz Kurzac. Jak tłumaczy Józef Maćkiw, dyrektor zarządzający Bawag Leasing & Fleet, prawo zamówień publicznych pozwala na stosowanie leasingu zwrotnego. Jednak ustawa o gospodarce nieruchomościami nie daje samorządom takiej możliwości. Problem ten został już przedstawiony w resorcie infrastruktury.