Reklama

Leasing coraz bardziej popularny w samorządach

Z roku na rok rośnie zainteresowanie samorządów i ich spółek finansowaniem za pośrednictwem leasingu

Publikacja: 24.05.2011 03:36

Leasing znów rośnie

Leasing znów rośnie

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze kilka lat temu samorządy ogłaszały ok. 100 przetargów rocznie dotyczących finansowania poprzez leasing. W ostatnich latach liczba ta wzrosła do kilkuset. Do tego dochodzą przetargi organizowane przez zakłady budżetowe, spółki komunalne czy jednostki budżetowe.

– Jednak leasing to wciąż w wielu miastach nowa forma finansowania. Spodziewamy się, że w najbliższych latach ulegnie to zmianie – podkreśla Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.

– Leasing nie jest dla samorządów pierwszym wyborem, jeśli chodzi o finansowanie inwestycji, perspektywy są jednak obiecujące. Zwłaszcza że podczas kryzysu przekonały się one do tej formy finansowania – dodaje Izabela Bartkowiak, odpowiedzialna w BZ WBK Finanse & Leasing za produkty UE i jednostki samorządu terytorialnego. Nie bez znaczenia jest także to, jak mówi Tomasz Wilk z Deutsche Leasing, że leasing umożliwia samorządom pozyskanie pieniędzy na inwestycje dofinansowywane z programów unijnych. Raty oraz opłata wstępna są bowiem tzw. kosztem kwalifikowanym.

Finansowanie w leasingu, z którego korzystają jednostki samorządu terytorialnego lub ich spółki zależne, dotyczy najczęściej pojazdów przeznaczonych do prac komunalnych i komunikacji miejskiej (np. autobusy, tabor szynowy) oraz sprzętu medycznego dla jednostek publicznych. W przypadku spółek komunalnych dużą popularnością nadal cieszy się leasing operacyjny, który daje możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania, dzięki możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodu całej raty leasingowej. Z leasingu finansowego korzystają głównie zakłady opieki zdrowotnej oraz zakłady komunikacji miejskiej. Z kolei leasing zwrotny stosują najczęściej przedsiębiorstwa komunikacyjne. Może on też dotyczyć nieruchomości.

– Niestety, ograniczenia wynikające ze sprzeczności zapisów dwóch ustaw uniemożliwiają zawieranie transakcji – uważa Mariusz Kurzac. Jak tłumaczy Józef Maćkiw, dyrektor zarządzający Bawag Leasing & Fleet, prawo zamówień publicznych pozwala na stosowanie leasingu zwrotnego. Jednak ustawa o gospodarce nieruchomościami nie daje samorządom takiej możliwości. Problem ten został już przedstawiony w resorcie infrastruktury.

Reklama
Reklama

Choć w świetle nowych przepisów (rozporządzenia ministra finansów z grudnia 2010 r.) leasing wpływa na wysokość zadłużenia jednostki, to nadal istnieją – zdaniem leasingodawców – inne zalety tego rozwiązania, m.in. brak konieczności "zamrażania" potrzebnej gotówki. Dodatkowo każdorazowo umowa leasingu jest konstruowana indywidualnie, zarówno jeśli chodzi o długość czasu, na jaki zostaje podpisana, rodzaj leasingu, jak i wysokość rat leasingowych.

 

Jeszcze kilka lat temu samorządy ogłaszały ok. 100 przetargów rocznie dotyczących finansowania poprzez leasing. W ostatnich latach liczba ta wzrosła do kilkuset. Do tego dochodzą przetargi organizowane przez zakłady budżetowe, spółki komunalne czy jednostki budżetowe.

– Jednak leasing to wciąż w wielu miastach nowa forma finansowania. Spodziewamy się, że w najbliższych latach ulegnie to zmianie – podkreśla Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Prawo karne
Nowe problemy znanego prawnika. Media: wstrząsające ustalenia śledczych
Prawo karne
Ułaskawienie to bezpiecznik czy relikt? Kontrowersje po decyzji prezydenta
Sądy i trybunały
Manowska: zawiadomiłam prokuraturę, nie można dopisywać niczego do uchwały
Ubezpieczenia i odszkodowania
mObywatel z długo oczekiwaną funkcją dla kierowców
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Samorząd i administracja
Podwyżki w budżetówce wyższe niż chce rząd? Jest „historyczny kompromis”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama