– Urząd gminy jest pracodawcą dla swoich zatrudnionych, dlatego powinien posiadać własny numer NIP – wyjaśnia Iwona Bendorf-Bundorf, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie. – Numer jest niezbędny, ponieważ urząd jako pracodawca jest płatnikiem składek ubezpieczeniowych i podatku dochodowego od osób fizycznych, uiszczanych od ich wynagrodzeń.
Gmina, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, powinna się też legitymować własnym numerem NIP, a nie tym nadanym urzędowi gminy.
– Nie ma bowiem prawnie dopuszczalnej możliwości nadania jednego numeru identyfikacji podatkowej dwóm podmiotom, z których jeden jest np. płatnikiem VAT, a drugi płatnikiem np. podatku dochodowego od osób fizycznych – wyjaśnia Iwona Bendorf-Bundorf.
Zdarzają się jednak sytuacje, w których urząd gminy będzie musiał posługiwać się NIP nadanym gminie. Zgodnie z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym wójt, działając jako organ gminy, wykonuje zadania tej jednostki przy pomocy urzędu. Oznacza to, że urząd, uczestnicząc w określonych zadaniach gminy, skutkujących obowiązkiem podatkowym, np. w VAT, występuje jako jednostka organizacyjna gminy działająca w jej imieniu i na jej rzecz. Wówczas wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia numerem identyfikacji podatkowej sporządzane i wystawiane przez urząd gminy powinny być opatrzone numerem NIP nadanym gminie.
– W takich sytuacjach urząd posługuje się numerem NIP gminy tylko i wyłącznie dlatego, że działa jako jej reprezentant – podkreśla Iwona Bendorf-Bundorf.