Wiele dróg lokalnych, gminnych i powiatowych jest w kiepskim stanie. Konieczne są ich remonty i przebudowy. Jednak samorządy, które liczyły, że inwestycje te zrealizują przy znaczącym wsparciu środków z Unii Europejskiej, mogą się rozczarować.
Jednym z nich jest powiat opolski zarządzający siecią dróg o łącznej długości 500 km. Na konieczne naprawy i remonty samorząd potrzebuje 70 mln zł. To dokładnie tyle, ile wynosi roczny budżet powiatu.
Nic więc dziwnego, że starosta i rada powiatu apelują do urzędu marszałkowskiego o zagwarantowanie środków na remonty i przebudowę dróg lokalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa.
– W opinii Komisji Europejskiej inwestycja w sieć dróg lokalnych nie jest priorytetem – mówi Elżbieta Bieńkowska, minister Rozwoju Regionalnego. – To oczywiście nie wyklucza możliwości finansowania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych takich inwestycji – dodaje.
W ocenie MRR takie dofinansowanie w latach 2014–2020 będzie możliwe, ale mocno ograniczone.