Chodzi konkretnie o art. 4 ust. 7 pkt 1 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Zgodnie z tym przepisem, organ właściwy do wydania decyzji może udzielić bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa - na podstawie zarządzenia wojewody.
W praktyce stosowania tego przepisu powstał problem, czy zarządzenia wydane na jego podstawie powinny mieć charakter ogólny (generalny), czy też zarządzenia te powinny być wydawane w indywidualnych sprawach administracyjnych, w ramach konkretnego postępowania o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
Zgodnie z wykładnią stosowaną przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, a także niektórych wojewodów, zarządzenia te powinny być wydawane w indywidualnych sprawach administracyjnych, w ramach konkretnego postępowania o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Na przykład Wojewoda Małopolski stoi na stanowisku, iż intencją ustawodawcy było przyznanie wojewodom swobody w zakresie kształtowania wysokości bonifikat, co może być realizowane dzięki dalszej możliwości rozpatrywania tego typu spraw indywidualnie.
Odmienne stanowisko zajmują wojewodowie na Mazowszu, Dolnym Śląsku, Lubelszczyźnie czy w Świętokrzyskim. W oparciu o ten sam przepis wydali oni generalne zarządzenia określające warunki udzielania bonifikat od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę, iż obowiązek wydania generalnych zarządzeń został potwierdzony w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I OSK 950/11). W uzasadnieniu wyroku sąd wskazał, iż warunki oraz stawki przekształceń powinny być jednakowe dla wszystkich, tak aby mogły one stanowić określony wzorzec, do którego organ orzekający odnosiłby konkretny stan faktyczny.